به گزارش پایگاه اطلاعرسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور به نقل از لیزنا، مژگان حمیدپور، مسئول کتابخانه شقایق از سال ۱۳۷۸ کار خود را در این مرکز آغاز کرده است. او ابتدا در کتابخانه شهید رجایی خدمت کرده و از سال ۱۳۹۰ کار خود را در کتابخانه شقایق ادامه میدهد.

او در مورد کار در کتابخانهها گفت: دوران تحصیل که به کتابخانه مراجعه میکردم محیط آن را به دلیل آرامش آن و همینطور بهعنوان مکانی فرهنگی برای ارتباط و تعامل با مردم بسیار دوست داشتم. در آن زمان اصلاً تصور نمیکردم که روزی خودم در این مکان مشغول به کار شوم.
حمیدپور در توصیف کتابخانهها بیان کرد: ازنظر من کتابخانه مکانی زنده و پویاست. محلی است که دائماً مردم با آن تعامل دارند و میتوان در این محیط بهخوبی با مردم و جامعه ارتباط پیدا کرد.

این کتابخانه در منطقه رسالت (شمیران نو) واقعشده است.
کتابخانه شقایق در سال ۱۳۸۴ و در ۴۶۵ متر ساختهشده است. سال گذشته به دلیل نشستی که ساختمان قبلی کتابخانه داشت نهاد کتابخانهها ساختمان آن را تعمیر و بهخوبی بازسازی کرده است.
به گفته حمیدپور پس از بازسازی ساختمان کتابخانه، عضویت در آن بسیار افزایش داشته است.

پایگاه اصلی کتابخانه یعنی بخش مرجع، بخش کودک و بخش مربوط به کتابهای بزرگسالان بیش از ۱۴ هزار و ۶۰۰ کتاب دارد. بخش کودک بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ و بخش دیداری و شنیداری ۱۱۳ لوح فشرده را شامل میشود. همچنین ماهانه ۱۷ نشریه به بخش آرشیو نشریات کتابخانه ارسال میشود.
به گفته حمیدنژاد بخش دیداری و شنیداری کتابخانه شامل سیدی و دیویدیهای مختلفی ازجمله سخنرانیها و بحثهای ادبی است.

مسئول کتابخانه شقایق در مورد میزان مراجعه مردم به کتابخانه توضیح داد: کتابخانه شقایق حدود ۹۵۰ نفر عضو فعال دارد که یکسوم آن کودکان و نوجوانان هستند و بسیاری هم برای استفاده از فضا و نشریات کتابخانه مراجعه میکنند.
به گفته وی کوچکترین عضو کتابخانه کودکی دوساله است و مسنترین عضو آن پیرمردی ۹۰ ساله است.

حمیدپور گفت: در این کتابخانه کلاسهای مختلفی برگزار میشود. روزهای شنبه برای کودکان پیشدبستانی کلاس قصههای قرآنی برگزار میکنیم. در این کلاسها یک هفته قصههای قرآنی و یک هفته کتابهای کودک کتابخانه را برای بچهها میخوانیم. سپس هرکدام از این کودکان در نمایش خلاق، شخصیت یکی از قهرمانان داستان را به شکل نمایش اجرا میکنند. همچنین آموزش کودکان و گریم آنها بر اساس شخصیتهای قصه خواندهشده بر جذابیت این کلاسها اضافه میکند.

او ادامه داد: همچنین مادرانی که به همراه کودکان خود برای شرکت آنها در کلاسهای قصهخوانی به کتابخانه میآیند در بخش مرجع کتابخانه جمع میشوند و ما کتابی را به آنها معرفی میکنیم، کتابهای تربیتی در اختیار آنها قرار میدهیم یا کتابهای کتابخوان ماه را جمعخوانی میکنیم.

به گفته او نشستهای کتابخوان کتابخانهای و مدرسهای برای کودکان نیز برگزار میشود. همه مدارس اطراف با این کتابخانه در تعامل هستند. بعد از بازسازی کتابخانه تمامی مدیران مدارس منطقه همچنین اعضای شورایاری و سرای محله را دعوت کردهاند تا علاوه بر آشنایی با محیط مدرسه با اهداف کتابخانه نیز آشنا شوند.

وی توضیح داد: هرچند مدارس برای تعامل با کتابخانه مشتاق هستند ولی به دلیل مشکلاتشان برای دریافت مجوز جهت بازدید دانش آموزان از کتابخانه، امکان حضور در این مکان بهصورت مرتب را ندارند. به همین دلیل ما خود به مدارس مراجعه میکنیم. سال گذشته نیز با مراجعه به مدرسه بنتالهدی و توافق با مدیر این دبیرستان کلاسهای ادبیات و انشای گروه علوم انسانی در کتابخانه برگزار میشد.

وی افزود: همچنین باهدف جذب مادران خانهدار به کتابخانه شقایق برگزاری «کلاسهای مهارتهای زندگی با رویکرد مطالعه کتاب» را پیشنهاد دادم که مجوز آن از سوی نهاد صادر شد. در ابتدا زمانی که هنوز شناختی از این کلاس وجود نداشت بانوان کمتری در آن حضور مییافتند ولی بهمرورزمان و با مشخص شدن کاربرد آن در میان اهالی منطقه میزان استقبال از آن بسیار بالا رفت. در حال حاضر این کلاسها بهطور مرتب روزهای یکشنبه با حضور حدود ۲۵ نفر برگزار میشود. بازخورد کارگاههای برگزارشده در زندگی مردم نمود دارد. ما این کلاسها را از فرزند پروری شروع کردیم و به خانوادهها در این امر کمک میکنیم. همچنین کتابهای مرتبط با آن را در اختیار مادران قرار میدهیم. به این شکل هم تعداد اعضای ما بالاتر میرود؛ چراکه این مادران دیگر آشنایان و دوستان خود را برای استفاده از کلاسها دعوت میکنند و هم کتابهایی که شاید دیده نمیشدند و مراجعان به کتابخانهها آشنایی با آنها نداشتند موردمطالعه و استقبال افراد قرار میگیرد.

او افزود: همچنین برگزاری کارگاه آموزشی زندگی مثبت ویژه متأهلین نیز در روزهای یکشنبه آغازشده است. در این کارگاهها حداکثر ۱۴ نفر میتوانند ثبتنام کنند ولی استقبال و درخواست برای شرکت در آن بسیار بالاست. روزهای چهارشنبه نیز شاهنامهخوانی برای کودکان ۷ تا ۱۴ ساله اجرا میشود و بسیار هم مورد استقبال قرار میگیرد.

مژگان حمیدپور با مثبت توصیف کردن این کارگاهها گفت: کتابخانههای عمومی مخاطبانی از همه اقشار و همه گروههای سنی دارد. مردم کتابداران را امین خود میدانند. به همین دلیل ما با گفتوگو با آنان نیازسنجی میکنیم و بر اساس نیازها و حتی مشکلاتشان که خود بیان میکنند، منابع و کتابهای درست را معرفی میکنیم. به همین دلیل کتابخانهها بهترین مکان برای آسیبشناسی و همینطور تعامل با آنان است. اگر کتابداری آگاه و اهل مطالعه و تعامل با مردم باشد با صحبت با افراد حتی میتواند سبک نگرش آنان را عوض کند و آنان را هدایت نماید. مردم کتابداران را شخصیتی فرهنگی در یک محیط فرهنگی مانند کتابخانه میدانند که میتوان به آنان اعتماد کرد.
او ادامه داد: علاوه بر کلاسها و برنامههای هفتگی در مناسبتهای مختلف برنامههای مختلفی مانند نمایشگاه کتاب، مسابقات و غیره برگزار میشود.

وی در مورد منابع کتابخانه گفت: در بخش کودک در تابستان امسال، منابع جدید و بسیار خوبی به کتابخانه ما اضافه شد که بسیار موردتوجه اعضای کودک قرارگرفته است و بخش بزرگسال نیز بهزودی تجهیز میشود.
او با تشکر از علیرضا مختار پور، دبیر کل نهاد کتابخانههای عمومی کشور گفت: از زمانی که ایشان به نهاد کتابخانهها آمدند، چهره کتابخانهها عوضشده است. برنامهها و نشستهایی که در کتابخانهها برگزار میشود باعث آشنایی بیشتر مردم با این مکانها شده است.
حمیدپور ادامه داد: ایشان به کتابخانهها توجه ویژهای داشتهاند و کتابخانهها را از حالت مکانهایی مرده و بیروح خارج کرده و با در اختیار گذاشتن تجهیزات به مکانهایی شاد، زنده و پویا تبدیل کردند.

مسئول کتابخانه شقایق ضمن تشکر از علی نیکنام، مدیرکل کتابخانههای عمومی تهران، با تأکید بر اهمیت شاداب سازی کتابخانهها گفت: با مقایسه کتابخانه شقایق در زمان قبل از بازسازی و پسازآن باید گفت شاداب سازی محیط کتابخانهها در جذب مخاطب تأثیر زیادی دارد.

پیمان ارجمند که از چهار سال پیش عضو کتابخانه شقایق شده است در مورد این کتابخانه گفت: اینجا محیط بسیار خوبی را برای مطالعه و استفاده ما فراهم کردهاند. فضای بسیار خوبی بخصوص برای درس خواندن ایجادشده و کتابها و منابع خوبی هم دارد.
او که با معرفی یکی از دوستان خود با این کتابخانه آشنا شده، علاوه بر استفاده از سالنهای مطالعه از کتابهای غیر آموزشی و نشریات آن نیز بهره میبرد.
ارجمند دلیل علاقه خود به کتاب را کتابخوانی و قصهگویی پدر خود در کودکی و تشویق پدر برای بازگویی کتابهای خواندهشده برای او عنوان کرد و گفت که قبل از ورود به مدرسه در کتابخانه محله خود عضو شده است. او از کودکی کتابخانه را پاتوقی برای خود میداند.

آرین و محمد صالح، دانشآموزان کلاس ششم بیش از یک سال است که عضو کتابخانه شقایق شدهاند. آنها کتابهای علمی تخیلی که با کمک کتابداران کتابخانه انتخاب میکنند را دوست دارند. این کودکان دلیل علاقه خود به کتاب را کتابخوانی خانوادههایشان میدانند و عجله دارند تا هر چه زودتر ۱۴ ساله شوند تا بتوانند مانند بزرگترها از سالن مطالعه کتابخانه هم استفاده کنند.

آنها به دلیل کوچک بودن کتابخانه مدرسه خود و همینطور کتابهای قدیمی و به گفته خودشان بچگانه موجود در آن، اصلاً به کتابخانه مدرسه نمیروند. آنها زنگ کتابخوانی ندارند و هیچ فعالیت کتابخوانی در مدرسه انجام نمیدهند و به همین دلیل خودشان به کتابخانه شقایق میآیند.

علی، علیرضا، پژمان و مهدی نیز اعضای کودک این کتابخانه هستند. آنها نیز علاقهای به کتابخانه مدارس خود ندارند چون کسی نیست که کتابها را به آنها نشان دهد یا آنها را به کتابخانه ببرد. بعضی از این بچهها اصلاً نمیدانند که کتابخانه مدرسشان کجاست! یا اصلاً کتابخانه دارد یا نه! همه این بچهها عطش علاقه خود به کتاب را در کتابخانه شقایق به دست میآورند.
عالمه، ریحانه، مبینا، سوگند و هانیه دانشآموزان مدرسه محمدباقر صدر، از اعضای کتابخانه شقایق هستند. مدرسه آنها کتابخانه دارد. آنها معتقدند که کتاب خواندن علم و مهارتهایشان را افزایش میدهد و به همین دلیل آموزشوپرورش و مدارس باید اهمیت بیشتری به کتابخانههای مدارس بدهند.

آنها در حال حاضر با کمک کتابداران کتابهای موردعلاقه خود را از کتابخانه شقایق تهیه میکنند. کتابداران کتابهای مخصوص سن آنها را معرفی میکنند و در بخشهای مختلف کتابهای مورد درخواستشان را نشان میدهند. همچنین از فضای آن برای درس خواندن استفاده میبرند و در کارگاهها و کلاسهای مختلف نیز شرکت میکنند.
رویا خندان، یکی دیگر از اعضا در موردبازسازی کتابخانهها گفت: کتابخانه محیط خوب و تمیزی دارد. قبل از بازسازی هم به کتابخانه میآمدم ولی الان فضای کتابخانه بهتر شده است.
او تأکید میکند «برای حضور مخاطبان در کتابخانه، فضای آن باید امن باشد و کتابخانه شقایق نیز این ویژگی مهم را داراست». او حمیدپور را کتابداری مهربان توصیف میکند که با مخاطبان تعامل بسیار خوبی دارد. همچنین معتقد است که کتابخانه از منابع خیلی خوبی برخوردار است.




