یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۲

در نشست «تجربه‌های ترویج خواندن» مطرح شد؛

لزوم وجود شادی در نظام آموزشی کشور

«تجربه‌های ترویج خواندن» حجت‌الاسلام اسماعیل آذری‌نژاد

روحانی فعال حوزه کودک در غرفه نهاد کتابخانه‌های نمایشگاه کتاب گفت: اگر در نظام آموزشی شادی و در کنار هم بودن نباشد، این نظام آموزشی غلط است. الان بزرگ‌ترین ضعف نظام آموزشی ایران همین است که بچه‌ها نه شادی دارند و نه احساس کار گروهی.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ جلسه نقد و بررسی «تجربه‌های ترویج خواندن» صبح امروز ۲۱ اردیبهشت‌ماه، در غرفه اصلی نهاد در سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل آذری‌نژاد روحانی فعال حوزه کودک در کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

آذری‌نژاد در این نشست با ذکر اینکه برای علاقه‌مند کردن دیگران به کتاب باید خودمان عاشق کتاب باشیم، تعریف کرد: زمانی من امام جماعت مسجدی در بهدشت شدم. وقتی وارد مسجد شدم فهمیدم مسجد روح ندارد؛ چرا که هیچ بچه‌ای آن جا نبود. فردایش کتاب‌ها و مدادرنگی‌های پسرم را برداشتم و به زمین چمن کوچکی که کنار مسجد بود رفتم. به بچه‌ها گفتم اگر می‌خواهید بیایید با هم قصه بخوانیم. قصه می‌خواندیم، اسباب بازی آورده بودم، نقاشی می‌کشیدیم و ...

این روحانی ادامه داد: روز اولی که من به آن مسجد رفتم هیچ بچه‌ای آن جا نبود؛ اما آخرین روزی که آن جا بودم ۶۰ کودک فعال در مسجد رفت و آمد داشتند. آخرش پیرمردها به من گفتند «اینجا تبدیل شده به مهدکودک. از این به بعد یا جای شما اینجاست یا جای ما.»

او گفت: الان در استان کهگیلویه و بویر احمد ۱۲ هزار کودک تحت پوشش داریم. کارگاه‌های سیار ما هر هفته به روستاها و شهرها می‌روند و محله به محله و کوچه به کوچه می‌گردند تا به بچه‌ها کتاب امانت بدهند. در این سال‌ها تلاش کردم علاوه بر اینکه با بچه‌ها کتاب می‌خوانم و به آن‌ها کتاب امانت می‌دهم‌، شوق کتاب خواندن را به آدم‌های دیگر هم بدهم. معلم‌های زیادی از جمله مربیان مهد کودک، والدین و ... را آموزش قصه خوانی می‌دادیم تا برای بچه‌ها کتاب بخوانند.

لزوم وجود شادی در نظام آموزشی کشور

آذری‌نژاد افزود: سال ۱۴۰۰ تصمیم گرفتیم خودمان مکان‌هایی را تحت عنوان «خانه بلوط» درست کنیم تا بچه‌ها به اتاق‌های گرد بیایند و کتاب بخوانند. بلوط هویت ما زاگرس‌نشین‌ها است. استان‌های زاگرس نشین از جنوب کشور تا شمال غرب پر از درخت بلوط هستند. عمر درخت بلوط حداقل ۴۰۰ تا ۸۰۰ـ۹۰۰ سال است و دیر رشد است و ۴۰ سالگی میوه می‌دهد. اوایل عمرش رسیدگی و مراقبت زیاد می‌خواهد؛ اما وقتی رشد کرد، تنومند می‌شود.

این روحانی افزود: کودک هم همین طور است. اگر شما در سال‌های اولیه خوب بهش رسیدگی کنید، بزرگ که شد تنومند می‌شود. با این نگرش ما اسم مجتمع فرهنگی را گذاشتیم خانه بلوط. اساس کار ما قصه و کتاب است. طرحی داریم به نام «سفیر یار مهربان». بچه‌ها هر کدام مسئول چند کودک هستند. این‌ها مسئولیت دارند هر هفته برای آن‌ها قصه بخوانند.

او تصریح کرد: امسال تابستان طرحی ریختیم که بچه‌ها مسئول رساندن و امانت دادن کتاب به دست آدم بزرگ‌ها مثل مغازه‌دار، امام جماعت یا ... باشند. در خانه‌های بلوط نظام آموزشی ما بر مبنای تجربه کردن است. امیرالمومنین(ع) در یک حدیث می‌فرمایند که عقل با ۲ چیز رشد می‌کند، دانش و تجربه.

آذری‌نژاد اضافه کرد: یک بار از بچه کلاس چهارمی پرسیدم: «در این ۸ ماهی که با خانه بلوط بودی، چه اتفاقی افتاد؟» نگفت: «کتاب خواندیم.» گفت: «هم کنار هم بودیم، هم شاد بودیم.» اگر در نظام آموزشی شادی و در کنار هم بودن نباشد، این نظام آموزشی غلط است. الان بزرگ‌ترین ضعف نظام آموزشی ایران همین است که بچه‌ها نه شادی دارند و نه احساس کار گروهی. بیشتر فردیت بچه‌ها تقویت می‌شود.

این روحانی افزود: ما در خانه‌های بلوط تلاش می‌کنیم بچه‌ها دانا و توانا بشوند؛ یعنی داناییشان منجر به توانایی‌شان شود. در غیر این صورت هر چقدر کتاب برای بچه‌ها بخوانیم، اگر تغییری در رفتار و نگرششان ایجاد نشود، فایده‌ای ندارد.

گفتنی است حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل آذری‌نژاد در پایان این نشست با دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز دیدار و گفت و گو کرد. 

لزوم وجود شادی در نظام آموزشی کشور

لزوم وجود شادی در نظام آموزشی کشور

لزوم وجود شادی در نظام آموزشی کشور

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 5 =