شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳

در نشست جهان فکری امام خمینی(ره) مطرح شد؛

اندیشه سیاسی امام(ره) دارای عمق تاریخی و ملی بود

جهان فکری امام خمینی(ره)

به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) نشستی با عنوان "جهان فکری امام خمینی(ره)" و با حضور اساتید دانشگاهی در سالن آمفی تئاتر کتابخانه مرکزی یاسوج برگزار شد و اندیشه سیاسی امام راحل مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد، نشست «جهان فکری امام خمینی(ره)» به مناسبت سالگرد رحلت امام خمینی(ره) برگزار شد.

این نشست که با حضور حمدالله اکوانی، رئیس بنیاد نخبگان استان؛ قباد محمدی شیخی، عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج؛ محمدکاظم کاوه پیش قدم، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج و محسن جبارنژاد، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، جهان فکری آن پیر فرزانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اندیشه سیاسی امام(ره) دارای عمق تاریخی و ملی بود

محسن جبارنژاد، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان انقلاب ایران را به معنای واقعی کلمه، انقلابی مختص همه طبقات دانست و تصریح کرد: انقلاب ایران، انقلاب کارگری و صنفی نیست بلکه برخاسته از خواست درونی مردم بود

جبارنژاد افزود: میشل فوکو در کتاب "ایرانیان چه رویایی در سر دارند" حرکت مردم در انقلاب ایران را به یک رستاخیز و اراده جمعی یاد می‌کند  و نقش امام این بود که توانست این رستاخیز جمعی را به تعبیر فوکو هدایت و ساماندهی بکند .

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ادامه داد: هوشمندی امام در انقلاب ایران این بود که سعی کرد ارتباط بلا واسطه و مستقیم با مردم را حفظ کند و در دام جناح‌ها و حزب ها نیفتد و مردم هم فضیلت های جمعی و تاریخی خودشان را در امام می دیدند و به نوعی آینه ای بود که مردم خود واقعی شان را در آن می دیدند و این رمز پیروزی انقلاب ایران بود.

جبارنژاد در پایان ایده امام در اندیشه سیاسی(ولایت فقیه) را دارای عمق تاریخی و ملی خواند و گفت: یکی از عواملی که توانست کشور را در تکان ها و چالش های بعد از انقلاب همچنان با ثبات و مستحکم نگه دارد همین عمق ملی و  تاریخی بود که امام این میراث اندیشه سیاسی را برای ما گذاشتند و حقیقتاً عامل تعادل بخش کشور بود پس نیاز هست که این میراث پاسداشت شود و به نسل جدید به درستی منتقل شود.

حمدالله اکوانی، رئیس بنیاد نخبگان استان اندیشه امام خمینی را عبور از نظم سلطانی و تغییر چیدمان سلطنتی خواند و تصریح کرد: گفتمان  و فکر امام مبارزه و عبور از تمام الزامات و اقتضائات نظم سلطانی بود و امام واژه نامشروع را برای نظم سلطانی به کار می‌برد؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین خصایص و ابعاد جهان و منظومه فکری امام خمینی ارائه بدیل برای نظم سلطانی بود. تفاوت اندیشه امام با اندیشه های پیشین ارائه الگوی جایگزین و آلترناتیو بود . یک مفهوم جدید را امام وارد گفتمان سیاسی روز می‌کنند و آن مردم است به طوری که اگر بخواهیم دوتا پایه برای اندیشه امام نشان بدهیم اول احیا و جامعیت اسلام است و دوم مردم بود که برای اولین بار مردم در سیاست اهمیت و منزلت بالایی می یابند، برخلاف دیدگاه های قبل که مردم کاملاً مقهور قدرت هستند و نگاه رعیتی به مردم وجود داشت.

اکوانی افزود: امام به دو دلیل تغییر نظم سلطانی را در دستور کار خود قرار داد: نخست آن که حکومت پهلوی از اسلام و احکام آن عبور کرده و دوم نقش مردم و اراده آنها نادیده گرفته شده است و در این راه استنباط و استناد امام به نهج البلاغه و فرمایشات مولا علی علیه السلام بود و تعبیر مشهورشان نیز این بود که "مردم در انقلاب اسلامی از مردم در دوره رسول خدا و حجاز بالاتر هستند".

اندیشه سیاسی امام(ره) دارای عمق تاریخی و ملی بود

رئیس بنیاد نخبگان استان تصریح کرد:  امام یک نوع اندیشه سیاسی را صورتبندی کرده که معادلات و ساختارهای موجود را به هم زده و به همین خاطر است که می‌گویند انقلاب اسلامی یک انقلاب اجتماعی و فرهنگی است و صرفاً انقلاب در کاخ ها نبود بلکه انقلاب در دلها و خرده سیستم ها بود و بر میل انسانها استوار بود.

محمدکاظم کاوه پیش قدم، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج ؛ امام خمینی را یک شخصیت متضلع  و چند بعدی خواند و گفت: هر کس از یک زاویه ای به بررسی روش و شخصیت ایشان می پردازد و اگر بخواهیم از زاویه اندیشه سیاسی حضرت امام را نگاه کنیم به این نتیجه می رسیم که امام از سه روش شناخت اساسی در اندیشه اسلام بهره بردند:

اول: روش فقه که روش غالب بود و با رجوع به احادیث و استنباط از احادیث انجام می شد و در این روش هم اصول فقه و هم خود فقه در دستور بود.

دوم: در اسلام بیشتر به عنوان کلام شناخته می شد و اینها کسانی بودند که از عقل به عنوان یک حجت در شناخت دین و استنباط ها استفاده می کردند و کسانی  مثل ابن رشد ، بوعلی سینا،  شیخ طوسی و  ملاصدرا نمایندگان این نوع تفکر بودند.

 گروه سوم گروه شهودی بودند که با عرفان و تصوف در پی حقیقت بودند و کسانی مثل مولوی، عطار و حافظ نماینده این تفکر بودند و این سه روش در اسلام مرسوم بود و بعضی از اینها در مسائلی با هم تعارض داشتند و تکفیر می کردند ولی روش امام جامع همه این سه مدل فقاهت فلسفه و عرفان هست ؛ چون امام هم فیلسوف و فقیه بود و هم عارف و اندیشه سیاسی امام تلفیقی از این سه روش بود.

قباد محمدی شیخی، عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج تاریخ اندیشه سیاسی را بسیار عریض و طویل دانست و گفت: نسل جدید بیشتر امام را به عنوان یک روحانی که تشکیل حکومت داد می شناسند و مبانی اندیشه سیاسی امام را مورد توجه قرار نداده اند و این بعد شخصیتی امام مغفول مانده است.

 محمدی شیخی افزود: در رابطه با ابعاد شخصیتی امام می توان این نکته را  گفت که بیشتر مقوله سیاست و فقاهت امام خمینی پررنگ شد و آثار عرفانی بزرگ و سنگین و با تراز بالای امام که نشان از تسلط و توجه و فهم عمیق امام به مبانی و مقوله عرفان دارد در سایه سیاست و فقاهت امام کمرنگ شد و این نگاه حداکثری به سیاست باعث شد که از سایر ابعاد امام غافل بمانیم .

اندیشه سیاسی امام(ره) دارای عمق تاریخی و ملی بود

گفتنی است این نشست با استقبال بسیار خوبی از سوی جامعه دانشگاهی، حوزوی و اعضای کتابخانه روبرو شد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
5 + 10 =