به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، در ادامه سلسله گزارشات نشست هم اندیشی اساتید، پژوهشگران، و اعضای هیأت علمی رشته کتابداری (علم اطلاعات و دانش شناسی) با دبیرکل و مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی کشور، سومین گزارش از این نشست، حاوی سخنانی از دکتر زهره میرحسینی، دکتر محمود بابایی، و خانم نوش آفرین انصاری در ادامه آمده است:

دکتر زهره میرحسینی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، ضمن تشکر از برگزاری جلسه هم اندیشی، ضرورت عدم تمرکز در فعالیت های نهاد را یادآور شد و گفت: امیدوارم در دوره مدیریتی جدید، فرصت لازم جهت برگزاری کارگاه های آموزشی برای کتابداران، از طریق انجمن کتابخانه های عمومی استان ها، فراهم گردد.
وی در ادامه با تأکید بر ضرورت آینده نگری در کتابخانه های عمومی، اظهار داشت: در حال حاضر ما به سمت جوامع دانایی محور پیش می رویم؛ در چنین شرایطی توجه به فراهم آوری زیرساخت های فناوری، مورد تأکید قرار می گیرد. چنانچه زیرساخت های فناوری درست تعریف شود، با شبکه ای شدن کتابخانه های عمومی، افراد به سهولت از محتوا و منابع موجود در آن استفاده می کنند.
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به لزوم توجه کتابخانه های عمومی به اقشار مختلف جامع، تصریح کرد: در بیانیه یونسکو آمده است که کتابخانه های عمومی باید از اقشار مختلف جامعه حمایت کنند، بر این اساس شایسته است که کتابخانه های عمومی ما، خدمات سیار داشته باشند.
دکتر میرحسینی در خاتمه با ابراز خرسندی از حضور متخصصین کتابداری در هیأت امنای نهاد، بر استفاده از نظرات ایشان در پیشبرد دانایی و رشد جامعه ایران تأکید کرد.

در ادامه دکتر محمود بابایی، معاون پژوهش پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات، ضن اظهار رضایت از برگزاری این نشست، تصریح کرد: در حال حاضر، حضور کتابخانه ها در رسانه ملی و مطبوعات بسیار کمرنگ است. پیشنهاد مشخص بنده، رسانه ای کردن کتابخانه هاست؛ باید برای حضور رسانه ای کتابخانه ها در کشور فکری شود.

در ادامه نشست، خانم نوش آفرین انصاری، پیشکسوت رشته کتابداری و دبیر شورای کتاب کودک، با اشاره به علاقه خود به مبحث کتابخانه های عمومی، بحث «خواندن» را، مسأله ای بسیار جدی در ایران دانست و گفت: به این نتیجه رسیده ایم که، جدای از کتابداران، به گروه جدیدی از دانش آموختگان ادبیات کودک نیاز داریم، که تحت عنوان «مروجان خواندن» به فعالیت بپردازند.
وی در خصوص نهادینه سازی مطالعه در کودک و ضرورت عضویت وی در کتابخانه های عمومی اظهار داشت: به همراه کودک، زن ایرانی کتابخوان خواهد شد.
وی با اشاره به تجربه موفق امریکای جنوبی در تربیت مروجان خواندن، بیان کرد: به عقیده من در حال حاضر طرح های تلفیقی، جواب خواهد داد. باید امکاناتی فراهم شود تا «مروجان خواندن» تربیت شوند و به صورت قراردادهای کوتاه مدت، در کتابخانه های عمومی، به فعالیت هایی همچون، قصه خوانی، کتابخوانی، اجرای نمایش خلاق، معرفی کتاب، ایجاد حلقه های مطالعاتی و ... بپردازند.
شایان ذکر است، گزارشات تکمیلی این نشست متعاقبا منتشر خواهد شد.