مرضیه بهادری کتابدار کتابخانه عمومی ابنیمین فریومدی روستای فرومد شهرستان میامیِ استان سمنان در گفتگو با پایگاه اطلاعرسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور با اشاره به ویژگیهای برگزاری کارگاههای آموزشی در کتابخانههای روستایی عنوان کرد: در مناطقی مثل روستای ما، کتابخانه تنها مکان فرهنگی موجود به حساب میآید و به همین دلیل کارکرد و نقش آن نیز اهمیتی استراتژیک پیدا کرده است. برگزاری کارگاههای آموزشی برای گروههای مختلف سنی از جمله بزرگسالان در این مختصات نهتنها مفید است بلکه تأثیرگذاری فراوانی دارد.
وی در ادامه افزود: اینکه در این کارگاهها سرفصلهایی مشخص آموزش داده شود؛ هم باعث پیوند میان مردم روستا با کتابخانه میشود و بسیاری از آنها که پیش از این به دلیل مشغلههایشان فرصتی برای آمدن به این مکان فرهنگی نداشتند برای نخستین بار میتوانند به آن مراجعه کنند و هم اینکه در خلال این کارگاهها و مراجعات برخی از آنها به عضویت کتابخانه در میآیند.
این کتابدار با اشاره به اهمیت اجرای برنامههای فوقبرنامه در کتابخانهها خاطرنشان کرد: تردیدی نیست که انجام کارهای خلاقانه و اجرای برنامههای مبتکرانه در کتابخانهها برای اعضاء، خصوصاً گروه سنی کودک و نوجوان تأثیرات مثبت فراوانی دارد. در این بین نقش کتابدار در بروز این ویژگی نیز اهمیت به سزایی دارد. کتابداری که اطلاعات فراوان و به روزی در حوزههای مختلف داشته باشد و به انجام وظایف ثابت خود در کتابخانه اکتفا نکند میتواند ایفاگر نقشی کلیدی در سرنوشت آینده کودکان و نوجوانان باشد.

بهادری در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به استقبال گروههای سنی کودک از کتاب و کتابخانه بیان کرد: گاهی اوقات در مراجعه به مدارس روستا برای برگزاری نشستهای فرهنگی و خصوصاً معرفی کتاب به دانشآموزان، شاهد این هستم که بسیاری از آنها خواهان آن کتاب و بردنش به منزل برای خواندن دوباره برای خودشان و خواهران و بردارانشان هستند. بسیاری از آنها را به کتابخانه دعوت میکنم تا با عناوین بیشتر آشنایشان کنم و زمینه حضور همیشگیشان در کتابخانه را ایجاد کنم.
کتابدار کتابخانه عمومی ابنیمین فریومدی با تأکید بر اهمیت «قصهگویی» در کتابخانهها تصریح کرد: قصهگویی نهتنها روی بچهها که روزی والدین آنها نیز تأثیرات فراوانی دارد. ما در کتابخانه روستا به صورت ثابت سه بار در هفته کلاس قصهگویی برای خردسالان و کودکان برگزار میکنیم. هرچند شنیدن قصه از زبان مادران شیرینتر است اما در شرایط خاص روستا شاید مادران اغلب فرصت قصه گفتن مستمر برای فرزندانشان را نداشته باشند. به همین دلیل ما اغلب از مادران اعضاء نیز دعوت میکنیم که به همراه کودکانشان به کتابخانه بیایند و در این کلاسها حضور داشته باشند تا با قصهها و شیوههای قصهگویی بیشتر آشنا شوند.
بهادری در پایان اضافه کرد: بسیاری از اصول اخلاقی و تربیتی را میتوان با قصه به کودکان آموزش داد. همراه شدن خردسالان با قصه یکی از عواملی است که باعث خواهد شد حضور کتاب در زندگی سالهای بعد آنها نیز تضمین شود. نباید فراموش کرد که قصه و داستان میتواند بسیاری از استعدادهای کودکان را تقویت و بالقوه کند.
ارسال نظر