ابراهیم عامری کتابدار کتابخانه عمومی احمد عارفی شهر ریز شهرستان جم استان بوشهر در گفتگو با پایگاه اطلاعرسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور با اشاره به ارزشهای کتابدار بودن در کتابخانههای عمومی بیان کرد: اعتراف میکنم با وجود فارغالتحصیل شدن در مقطع کارشناسی رشته کتابداری و اطلاعرسانی همچنان هیچ تصور و دورنمای هیجانانگیزی از کار در کتابخانه به عنوان یک کتابدار نداشتم و حتی بیشتر راغب بودم در کتابخانهای دانشگاهی کار کنم تا اینکه بخت حضور در یکی از هزاران کتابخانه عمومی در کشور نصیبم شد و با اقشار و گروههای سنی مختلف جامعه مواجهه شدم و جذابیتهای کار با کودکان و نوجوان را از نزدیک لمس کردم تا اینکه شناخت و علاقهام به کتابدار بودن در کتابخانه عمومی بسیار افزایش یافت و امروز کارم را به عنوان حرفهای جذاب بسیار لذتبخش و تأثیرگذار عمیقاً دوست دارم.
وی اضافه کرد: کتابدار بودن در کنار تمام جلوههای زیبا و اثرگذاریهایش، مصائب خاص خودش را نیز دارد. تک کتابدارِ تنها کتابخانه عمومی یک شهر کوچک بودن یعنی باحوصلهترین شدن، صبورترین بودن، فعالیت دو برابر و عهدهدار شدن مسئولیتها به توان دو.
عامری با اشاره به ویژگیهای کتابداری در شهرهای کوچک خاطرنشان کرد: به نظر من در شهرها و روستاهای کوچک، بومی بودن کتابدار مهمترین ویژگی است که باید به آن توجه شود. احاطه کتابدار به اوضاع فرهنگی منطه، آگاهی از فرازها و فرودهای اجتماعی و اقتصادی شهر و آشنایی با لهجه و گویش مردم بخشی از عواملی است که کتابدار بومی میتواند با اطلاع از آنها بیشتر مثمرثمر باشد. چنین کتابداری بهتر میتواند با اعضاء کنار بیاید و برای کاری که انجام میدهد انرژی بیشتر بگذارد.

وی در ادامه میزبانی از کودکان در کتابخانه را حائز اهمیت دانست و گفت: از لحاظ آماری گروه سنی کودک و نوجوان بزرگترین گروه سنی مراجعه کننده به کتابخانه عمومی شهید عارفی است و همین عالم باعث شده تا لزوم برقراری ارتباط موفق و کنار آمدن با آنها را بسیار حائز اهمیت کند. این گروه در کنار صرف انرژی بیشتر به خلاقیت و ابتکار کتابدار نیز به شدت نیاز دارد و هرقدر کتابدار با پویایی بیشتر با آنها رو به رو شود، به همان میزان نیز میتواند عملکردی موفقتر داشته باشد.
کتابدار کتابخانه عمومی شهید عارفی شهر ریز با اشاره به برنامهریزی موثر در مواجهه با اعضای کودک و نوجوان، بیان کرد: یکی از کارهایی که شخصاً در برنامههای فرهنگی کتابخانه برای این گروه سنی انجام میدهم دوست شدن و نزدیکی به دنیای کودکانه آنها است. این رفاقت در ترکیب با شیوههایی دیگر نظیر انتخاب یک مبصر از میان خود آنها برای برقراری نظم جلسات، ایجاد انگیزشهایی مثل جایزه دادن و فراهم کردن شرایطی بسامان برای تفریحی سالم و فرهنگی میتواند باعث ارتقای فکری و ترغیب آنها به کتابخانه و البته کتاب و کتابخوانی شود.
عامری با اشاره به برگزاری منظم و مستمر نشستهای کتابخوان در کتابخانه شهید عارفی، گفت: نشستهای کتابخوانِ کتابخانه با تمهیدات متنوع و در شرایط مختلف پذیرای اعضای کودک و نوجوان است؛ این جلسات همیشه با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط یکی از حاضرین کلید میخورد.
وی افزود: در نشستهای ما هرگز موضوعی از پیش خواسته شده برای معرفی کتابها تعیین نمیشود و هر کدام از شرکتکنندگان مجازند به صورت آزادانه نه تنها کتاب موردنظرشان بلکه حتی بخشی از یک نوشته یا شعری که دوست دارند را با دیگر دوستانشان در کتابخانه به اشتراک بگذارند. این روش باعث شده تا بچهها با اشتیاق بیشتری اندوختههای مطالعاتیشان را به دیگران ارائه و پیشنهاد کنند. در این بین برای آن دسته از اعضایی که خجالتی هستند نیز تمهیدی در نظر گرفتهایم و با چاپ تصاویر نشستهای کتابخوان در کتابخانههای عمومی سراسر کشور و نشان دادنشان به آنها، گامی در جهت کاستن این حس در آنها برمیداریم و تلاش میکنیم اعتماد به نفس این گروه را ارتقاء دهیم.

این کتابدار با اشاره به برگزاری نهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی و برنامههای کتابخانه عمومی شهد عارفی در برگزاری هرچه بهتر این جشنواره، خاطرنشان کرد: ما در کتابخانه برای آشنایی بیشتر مردم شهر ریز با جشنواره کتابخوانی رضوی و دعوت از آنها برای حضور در این گردهمایی، از ظرفیت همیاری و همکاری اعضای فعال کتابخانه برای آشنا کردن اعضای خانواده، اقوام و دوستانشان در معرفی جشنواره و منابع آن استفاده کردهایم. برخی دیگر از اعضاء نیز پوسترهای جشنواره را به مدارس و مساجد محلهشان بردهاند تا سفیران کتابخانه در معرفی این جشنواره باشند.
عامری با تأکید بر اهمیت استفاده از تمام ظرفیتهای موجود در روستاها و شهرهای کوچک برای نهادینه کردن نقش و حضور کتابخانه در میان مردم، بیان کرد: یکی از الزامات کار کتابدار در شهرهای کوچک آشنا کردن بهتر و بیشتر مسئولان و مردم با کتابخانه و فعالیتهای آن است. به هر حال کتابخانه در این مناطق مهمترین و گاهی تنها مرکز فرهنگی محسوب میشود و نیاز است تا همه دست در دست یگدیگر برای اعتمادسازی و ارتقای سطح کیفی خدماتش با هم همکاری و همراهی داشته باشند. ادارات، مدارس و شخصیتهای اثرگذار شهرها و روستاها میتوانند با ظرفیتهایی که در اختیار کتابخانه میگذارنند باعث شاداب شدن کتابخانه و رونق و نهایتاً ترغیب خانوادهها و سایر اقشار برای حضور در آن شوند.
وی در پایان با تأیید بیبدیل بودن و نقش کلیدی مطالعه در میان کتابداران، گفت: در ماههای نخست حضورم در کتابخانه به عنوان کتابدار مجال کمتری برای مطالعه داشتم و تقریباً موفق به خواندن کتاب نشدم. در عین حال رفتهرفته به شمار مراجعان مختلفی که از من در مورد کتاب سؤال میپرسیدند افزوده میشد و درخواست از من برای معرفی کتاب افزایش یافته بود. همان روزها بود که دریافتم کتاب خواندن یکی از محوریترین کارهایی است که باید به هر قیمتی در برنامه روزانهام بگنجانم. این نکته کلیدی در آن مقطع از ماههای آغازین فعالیت کتابداریام باعث شد تا در کنار کتابخوانی مستمر و لذت بردن از مطالعه همیشه آماده پاسخ به سوالات و درخواستهای مراجعین نیز باشم. شاید بتوان این حس را با این عبارت توصیف کرد: «کتابخوانی به قیمت جلب اعتماد و ارزش ارتقای کار» به نظرم تحصیلات دانشگاهی یک کتابدار هر قدر نیز بالا باشد بدون کتاب خواندن هرگز باعث موفقیت در کارش نخواهد شد.

ارسال نظر