سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۳

با حضور دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی؛

نشست تخصصی «اجتهاد برای کودکان» در کرمانشاه برگزار شد

نشست تخصصی اجتهاد برای کودکان در کرمانشاه

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در نشست تخصصی «اجتهاد برای کودکان» که از سلسله جلسات الگوی اسلامی پیشرفت بود، به تشریح هفت مرحله تربیتی که در نظریات مدرن مطرح نشده است پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، نشست تخصصی اجتهاد برای کودکان (در مقایسه با نظریه تربیتی مونته‌سوری) روز دوشنبه 20 فروردین‌ماه با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی، مسئولین و کتابداران کتابخانه‌های عمومی و برخی از نخبگان فرهنگی در سالن جلسات کتابخانه امیرکبیر برگزار شد.

نشست تخصصی «اجتهاد برای کودکان» در کرمانشاه برگزار شد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی به ابعاد نظریه تربیتی مونته‌سوری پرداخت و اظهار کرد: در این نظریه مجموعه‌ای از راه‌حل‌های تقویت روحی، جسمی و ذهنی بچه‌ها را مورد بحث قرار می‌دهیم که در مقایسه با دیدگاه‌های مونته‌سوری بیان‌شده و با رعایت تکلیف‌های ارائه‌شده در این جلسه، والدین می‌توانند استعدادهای روحی، اخلاقی، فکری، ذهنی، جسمی و بدنی بچه‌های خود را تقویت کنند.

وی افزود: باید استنطاق از قرآن و روایات (پرسش از وحی) را به فرزندان خود بیاموزیم و در این راستا عوامل غیربیانی نیز وجود دارد و در کل باید به فرزندان خود بیاموزید که همه پرسش‌های خود را از مقام امام معصوم(ع) بپرسند!

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی تصریح کرد: سؤال اول این است که اختلاف الگوهای تربیتی به چه چیزی برمی‌گردد. پاسخ این است که آیا روش تحقیق پوزیتویستی و حس گرا است یا روش مبتنی بر اشراف و بر اساس نظریات خالق جهان. سؤال دوم این است که مراحل اصلی تربیت چیست.

نشست تخصصی «اجتهاد برای کودکان» در کرمانشاه برگزار شد

کشوری در پاسخ به این پرسش گفت: هفت مرحله مهم تربیتی وجود دارد که در نظریه خانم مونته‌سوری که در آموزش‌وپرورش امروز رایج است، بسیاری از این مراحل اصلاً مطرح نشده است.

حجت‌الاسلام‌والمسملین کشوری با بیان اینکه در اسلام برای تربیت مراحلی بیان شده است، گفت: مقوله تربیت در اسلام ابتدا از انتخاب مادر و پدر و هنگام ازدواج شروع می‌شود. مرحله دوم رعایت آداب پنج‌گانه انعقاد نطفه است. مرحله سوم آداب دوران حمل است. مرحله چهارم برنامه‌ریزی برای مسئله بازی کودکان و عدم ارائه امر و نهی به کودک در هفت سال اول زندگی (سید بودن فرزند) است. مرحله پنجم هفت سال دوم زندگی است که باید عبد باشد و در نهایت در محله ششم و هفت سال سوم نیز فرزند لقب وزیر و مقام مشورتی به خود می‌گیرد.

وی در خصوص اهمیت هفت سال اول زندگی مطرح کرد: این مرحله موجب استعداد تصمیم‌گیری و عدم پذیرش ذلت است. یعنی فرزند شمارا از حیث قدرت تصمیم‌گیری رشد می‌دهد. چراکه یکی از مهم‌ترین استعدادهای اخلاقی و فکری مورد نیاز برای انسان در طول زندگی، قدرت تصمیم‌گیری درصحنه‌های مختلف زندگی است.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در خصوص مرحله عبد بودن فرزند اضافه کرد: مرحله بعدی هفت سال دوم است که فرزند باید عبد باشد و مورد تعلیم قرار بگیرد. چراکه آموزش کتاب خدا به او در این دوره از زندگی، استعداد پذیرش به‌موقع (عبد بودن فرزند) را در فرزند ایجاد می‌کند.

وی در خصوص مرحله هفت سال سوم و مقام وزارت فرزند بیان کرد: مرحله بعدی تربیت وزیر بودن فرزند و مشورت کردن با او در هفت سال سوم زندگی است که فرزند شمارا با تکنولوژی بسیار پیشرفته مشورت آشنا می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کشوری تأکید کرد: پس‌ از این در مرحله هفتم اگر فرزند به سعادت نرسید باید او را رها کرد و به خود فرد فرصت اصلاح و تغییر داد.

گفتنی است، پایان این نشست به پرسش و پاسخ اختصاص یافت.

نشست تخصصی «اجتهاد برای کودکان» در کرمانشاه برگزار شد

نشست تخصصی «اجتهاد برای کودکان» در کرمانشاه برگزار شد

نشست تخصصی «اجتهاد برای کودکان» در کرمانشاه برگزار شد

نشست تخصصی «اجتهاد برای کودکان» در کرمانشاه برگزار شد

نشست تخصصی «اجتهاد برای کودکان» در کرمانشاه برگزار شد

نشست تخصصی «اجتهاد برای کودکان» در کرمانشاه برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 11 =