به گزارش پایگاه اطلاعرسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور؛ دومین وبینار از سلسله وبینارهای «شهرها و جوامع پایدار؛ کتابخانههای عمومی به عنوان سازندگان اجتماع» با موضوع «پشتیبانی از جامعه تابآور، از طریق خدمات کتابخانهای؛ نگاهی از منظر فنلاند» با سخنرانی یوها مانینن، مدیر اجرایی انجمن کتابخانه فنلاند و عضو کمیته کتابخانههای عمومی ایفلا و دبیری لیلی سیفی، دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه بیرجند برگزار شد.
در این ارائه، یوها مانینن با اشاره به اینکه کتابخانهها صرفا محل امانتدادن کتاب نیستند و محلی برای پوششدادن به درک عمیق انسانها هستند، خاطرنشان کرد: ما در فنلاند، با برگزاری نظرسنجیها، مسئولین را آگاه و برای آگاهی عمومی، اقدام به انتشار نشریات میکنیم. منابع مالی کتابخانهها به صورت عمده از حق عضویتها، کمکهای وزارت آموزش و علوم و کمکهای شهرداریها است. فنلاند از نظر جمعیت، کشور کوچکی نسبت به ایران است ولی به لحاظ وسعت، از بزرگترین کشورهای اروپا است. بخش کتابخانهها در این کشور توسط نهادهای مختلفی اداره میشود؛ مثلا کتابخانه ملی مسئول هماهنگی کتابخانههای دیجیتال است و نسبت به کتابخانههای عمومی خط و مشی متفاوتی دارد. کتابخانهها به ساختن اعتماد اجتماعی کمک میکنند. درباره قانون کتابخانهها، عملکرد و توسعه کتابخانههای دانشگاهی در چارچوب خودشان است و از ساختار کتابخانه ملی جداست. ارائه کتابخانههای پیشرو برای همه شهرداریها الزامی است.
وی با بیان اینکه فنلاند، سابقه استفاده گسترده از کتابخانهها را دارد، افزود: از ابتدای دهه ۱۹۰۰ میلادی، کتابخانهها در گسترش آموزش همگانی موثر شدند. اکنون دلایل خاصی برای کمشدن استفاده از کتابخانهها مطرح نیست ولی دلایل کوچکی همچون گسترش فضای مجازی و در دسترس بودن فناوری ارزان، مهمترین آنهاست چرا که در فنلاند، اینترنت به نسبت ارزان است. در شرایط امروز، تبعیض در خواندن در حال افزایش است و تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان در محیط خارج از مدرسه، مطالعه ندارند. در فنلاند از کتابخانهها برای مشارکت مدنی و تعامل عمومی هم استفاده میشود.
مانینن ادامه داد: بر اساس نظرسنجی سال ۲۰۲۴، کتابخانه همواره جزو محبوبترین خدمات بین مردم فنلاند بوده است و آنها برای خدمات کتابخانهای ارزش قائلاند. در بین خدمات شهری هم بالاترین رضایت برای در دسترسبودن را کتابخانهها کسب کردند و این محبوبیت در نظرسنجیهای مشابه در سالهای قبل هم وجود داشته است. آنچه برای کتابخانهها مهم است، پویابودن آنهاست و برای امانتدادنها به راه دور، هزینهای دریافت نمیکنند. کتابخانه ملی در فنلاند به صورت واسپاری و مخازنی است و تمام کتابهای منتشر شده فنلاند در آن وجود دارد. از اهداف استفاده مردم از کتابخانه میتوان به مطالعات و آموزش، استفاده از رایانه برای خدمات عمومی و اسکنرهای مخصوص اشاره کرد. شرکت در گفتوگوها و جلسات عمومی، برای مردم بسیار مهم است و حتی سیاستمداران محلی هم برای دیدار با مردم به کتابخانهها میآیند.
مدیر اجرایی انجمن کتابخانه فنلاند همچنین اظهارداشت: فنلاند از سال ۱۹۲۸ میلادی، قانون کتابخانه داشته و هدف بند دوم آن، تضمین دیجیتالشدن کتابخانهها است. کتابخانهها همیشه باید توانایی گفتوگو و مشارکت اجتماعی، فرصت برابر در آموزش و دسترسی به آن، ترویج فرهنگ مطالعه و تقویت شهروندی فعال و مبانی چندصدایی و روحیه اجتماعی و تنوع فرهنگی را حمایت کنند. ساختن یک جامعه قوی را کتابخانهها تقویت میکنند. در بند ششم قانون هم تاکید بر سادهسازی دسترسی به منابع و نگهداری آنها، ترویج مطالعه و بهروزرسانی منابع و ارتقاء سواد چندگانه شده است. کتابخانههای عمومی تلاششان را میکنند تا اهدافی همچون فراهمسازی فضا برای یادگیری، فعالیت مدنی و سرگرمی را انجام دهند ولی گاهی شرایط اقتصادی شهرداری ضعیف است و این مهم کامل اجرا نمیشود.
وی سپس یادآور شد: اقتصاد فنلاند با چالشهای زیادی روبرو است و همزمان، جامعه ما در حال سالمندشدن است و در میان افراد با سواد تحصیلات تکمیلی، با کمبود مواجه هستیم. برای همین، چالشهای اقتصادی عمومی در اداره کتابخانهها موثر است و نیمی از کتابخانهها اعلام کردند که به خاطر عدم تامین مالی، قادر به اجرای تمام بندهای قانون نیستند. در فنلاند، کتابخانه دیجیتال در حال بهرهبرداری است و اکنون فقط یک کتابخانه دیجیتال در کشور وجود دارد. یادگیری برای کتابداران بسیار اهمیت دارند و باید به صورت اجباری، دورههایی را بگذرانند. کتابخانه میتواند از یادگیری مادامالعمر حمایت کند. کتابخانه، مکانی برای یک تحول تدریجی است که اجازه میدهد مردم با هم تغییر کنند. کتابخانهها، با ارائه ابزارهایی برای یادگیری و خلاقیت و فضایی که درک متقابل را تقویت میکند، نشانهای از امید و پناهگاه کوچکی از اعتماد است.

ارسال نظر