شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۹:۵۱

نشست تخصصی بررسی راهکارهای انتخاب و معرفی کتاب در فضای مجازی برگزار شد

چگونه کتاب مناسب پیدا کنیم؟

صالح مدرس زاده

صالح مدرس‌زاده در نشست «چگونه کتاب مناسب پیدا کنیم» با اشاره به اهمیت یافتن سلیقه مخاطب در فضای مجازی، بر ضرورت تولید مستمر محتوا، تعامل مؤثر با ناشران، تعیین مزیت رقابتی و استفاده هوشمندانه از ابزارهای ارتباطی تأکید کرد. او تجربه‌های شخصی خود را در مسیر فعالیت حرفه‌ای در حوزه معرفی کتاب‌های ارزشی و مذهبی به اشتراک گذاشت و چالش‌ها و فرصت‌های این مسیر را واکاوی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، در نشست «چگونه کتاب مناسب پیدا کنیم»، صالح مدرس‌زاده با نگاهی تحلیلی به تجربه‌های خود در زمینه تولید و معرفی محتوای کتاب، به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های فعالیت در فضای مجازی پرداخت و بر اهمیت شناخت سلیقه مخاطب و استمرار در تولید محتوا تأکید کرد.

مدرس‌زاده در ابتدای سخنان خود گفت: «آنچه می‌تواند مزیت رقابتی هر مجموعه‌ فعال در حوزه تولید محتوای کتاب در فضای مجازی باشد، نوع نگاه و سلیقه‌ای است که با آن وارد این فضا می‌شود. سوشال مدیا بر اساس الگوریتم‌هایی طراحی شده که افراد هم‌سلیقه را به هم متصل می‌کند؛ بنابراین یافتن مخاطب مناسب، مستلزم فهم دقیق از سلیقه و نیاز اوست.»

وی با بیان اینکه شروع تولید محتوا در فضای مجازی و ادامه دادن آن کار ساده‌ای نیست، افزود: «تولید محتوا فقط بخشی از مسیر است. نکته کلیدی، شناخت صحیح از دیگر مؤلفه‌ها مانند برقراری ارتباط مؤثر با ناشران و فعالان این حوزه است. نمایشگاه کتاب فرصتی مهم برای شکل‌گیری این ارتباط‌هاست و می‌تواند به ایجاد زیرساخت اقتصادی در این فعالیت کمک کند.»

مدرس‌زاده ادامه داد: «پیش از همکاری با ناشر، باید مزیت رقابتی خود را تعریف کنیم. این مزیت ارتباط تنگاتنگی با انتخاب موضوع، سبک و محتوای کتاب‌هایی دارد که معرفی می‌کنیم. ما تصمیم گرفتیم بر کتاب‌های داستانی، مذهبی و ارزشی تمرکز کنیم و این یعنی باید به طور مداوم با ناشران این حوزه در ارتباط باشیم.»

وی فعالیت در این حوزه را پرچالش توصیف کرد و گفت: «مسیر فعالیت در معرفی کتاب، شبیه نموداری سینوسی است. در ابتدا چالش‌ها کوچک‌اند، اما در ادامه، هم مشکلات بزرگ‌تر می‌شوند و هم دستاوردها چشمگیرتر. چون فضای کتاب، حوزه‌ای نیست که از نظر اقتصادی جذاب باشد، بنابراین بسیاری از فعالان آن با انگیزه‌های دلی وارد می‌شوند. کسی که علاقه‌اش را پیدا کند، راه کسب درآمد را هم خواهد یافت.»

او همچنین بر ضرورت آموزش و به‌روزرسانی دانش در این مسیر تأکید کرد و گفت: «هرچه پیش می‌رویم، تغییرات فضای مجازی بیشتر می‌شود و روش‌های قدیمی دیگر پاسخگو نیستند. اگر نتوانیم خود را با این تغییرات تطبیق دهیم، شکست خواهیم خورد.»

مدرس‌زاده در ادامه افزود: «یکی از مهم‌ترین موضوعات، تعیین وضعیت رقابتی در مقایسه با رقباست. اگر محتوای شما قابل کپی باشد، به راحتی بازار و مخاطب خود را از دست می‌دهید. باید چیزی خلق کنید که منحصربه‌فرد و غیرقابل رقابت باشد. ما سعی کردیم رابطه مستقیم و مستمر با مخاطبان خود داشته باشیم تا نیازی به واسطه نباشد.»

وی همچنین با اشاره به اهمیت بازاریابی و برندسازی گفت: «برای تبدیل شدن به یک برند در حوزه کتاب، باید به‌درستی تکلیف بازاریابی را مشخص کرد. رفتن به حوزه‌های پرفروش‌تر به معنای ورود به رقابت شدیدتر و چالش‌های بیشتر است.»

در پایان، مدرس‌زاده به نحوه همکاری با بلاگرهای کتاب و روش‌های مختلف ارتباط‌گیری با مخاطب اشاره کرد و تأکید کرد: «تعامل با مخاطب باید فردبه‌فرد و متناسب با زمینه تخصصی هر مجموعه باشد. همچنین استفاده از بلاگرها باید روشمند و هدفمند باشد، در غیر این صورت نمی‌تواند اثربخش باشد.»

چگونه کتاب مناسب پیدا کنیم؟

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 7 =