دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵

با حضور کتابداران استان تهران برگزار شد؛

کارگاه‌ آموزشی «کودک، کتاب و اندیشه‌ورزی»

دوره آموزشی کودک،کتاب و اندیشه ورزی

کارگاه‌ آموزشی «کودک، کتاب و اندیشه‌ورزی» با حضور ‌۲۵ تن از کتابداران استان‌ تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی تهران، کارگاه‌ آموزشی «کودک، کتاب و اندیشه‌ورزی» با حضور علی پارسانیا، دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت و پژوهشگر بنیاد تربیتی حیات؛ فاطمه سلگی، استاد دانشگاه؛ حجت‌الاسلام اسماعیل آذری نژاد، معاون فرهنگی حوزه علمیه قم و ‌۲۵ تن از کتابداران در سالن جلسات اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران برگزار شد.

این نشست با هدف فراگیری مبانی نظری و مهارت‌های عملی حوزه کودک، کتاب و اندیشه‌ورزی برگزار شد و در ابتدای آن علی پارسانیا با نقد و بررسی دیدگاه رایج در تعلیم و تربیت کودک به طرح مباحثی همچون الگوی تربیت کودک در غرب، اهمیت دوران کودکی، تأثیر انگاره ما از کودکی در الگوی تربیتی، مفهوم کودکی در تاریخ غرب و مفهوم کودکی بر اساس رویکرد اسلامی پرداخت. وی در ادامه الگوی مونته سوری را به‌طور موردی بررسی کرد.

در ادامه فاطمه سلگی، استاد دانشگاه و دکترای فلسفه اخلاق دانشگاه قم، با بیان مطالبی در خصوص انسان‌شناسی و تأثیر آن بر نظریه‌های تربیتی، به مقایسه انسان‌شناسی اومانیستی حاصل مدرنیته و انسان‌شناسی مبتنی بر وحی پرداخت و در ادامه اهداف تعلیم و تربیت مدرن را تشریح کرد.

سپس حجت‌الاسلام آذری نژاد به بیان مطالبی درباره ضرورت و تأثیر قصه‌گویی برای کودکان در فرآیند تعلیم و تربیت و نیز روش قرائت داستان‌های فلسفی و اخلاقی پرداخت.

وی در ادامه چگونگی پرورش فکر و خلاقیت را با استفاده از ابزار قصه تشریح و با تحلیل چند کتاب، ویژگی‌های آثار مناسب برای پرورش فکر را بیان کرد.

همچنین مهردخت وزیر پور، مشاور دبیرکل نیز در این دوره آموزشی حضور یافت و ضمن ارزیابی مباحث مطرح‌شده به گفتگو با کتابداران پرداخت.

گفتنی است، برگزاری نخستین دوره کارگاه «آموزش فلسفه برای کودکان (فبک)» از بهمن‌ماه سال ۹۵ با حضور تعدادی از کتابداران استان تهران برگزار شد و سپس در استان‌های البرز، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و یزد تداوم یافت؛ دور دوم کارگاه «کودک، کتاب و اندیشه‌ورزی» نیز در روزهای ۲۵ و ۲۸ بهمن‌ماه در سالن جلسات اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران برگزار شد.