به گزارش روابط عمومی ادارهکل کتابخانههای عمومی استان مرکزی، در مهرماه سال جاری، کتابخانههای عمومی استان مرکزی با اجرای مجموعهای از برنامههای فرهنگی، آموزشی و ادبی، نقش مؤثری در تقویت تعاملات اجتماعی، ارتقاء فرهنگ مطالعه و پیوند میان نهادهای آموزشی و فرهنگی ایفا کردند.
از نشستهای جمعخوانی کتاب با حضور دانشآموزان و اعضای کودک و نوجوان گرفته تا کارگاههای هنری، مسابقات نقاشی، تحلیل آثار ادبی و کارگاههای تخصصی، این فعالیتها با مشارکت مدارس، هنرمندان، مسئولان محلی و علاقهمندان به کتاب و فرهنگ برگزار شد و جلوهای از ظرفیت کتابخانهها در پاسخگویی به نیازهای فرهنگی جامعه را به نمایش گذاشتند.
در راستای تقویت پیوند میان مدرسه و کتابخانه، دو نشست جمعخوانی کتاب در کتابخانه عمومی حضرت زهرا(س) شهر مهاجران برگزار شد.
در نخستین برنامه، دانشآموزان پایه هفتم مدرسه دخترانه ایرانشهر مهاجران با حضور در کتابخانه، به معرفی و جمعخوانی کتاب «ترکش ولگرد» نوشته داوود امیریان پرداختند. در پایان برنامه، مسئول کتابخانه ضمن معرفی خدمات کتابخانه، شرایط عضویت را برای دانشآموزان تشریح کرد.
در برنامهای دیگر، به مناسبت روز تربیت بدنی و ورزش، نشست جمعخوانی کتاب «من ورزشکار هستم» نوشته غلامرضا حیدری ابهری با حضور تعدادی از اعضای کودک و نوجوان کتابخانه برگزار شد.


به مناسبت هفته فرهنگی شهرستان فراهان، مسابقه نقاشی با تکنیک سیاهقلم با حضور جمعی از نوجوانان و علاقهمندان به هنر در کتابخانه عمومی ولایت شهر فرمهین برگزار شد.

کتابخانه عمومی شهید زراستوند شهر اراک، میزبان علاقهمندان به ادبیات داستانی در نشست جمعخوانی و تحلیل دو داستان کوتاه از زویا پیرزاد بود.
در جمعخوانی داستان «لکهها»، عناصر روایی، نشانهگذاریهای دقیق نویسنده و لایههای روانشناختی شخصیتها مورد بررسی قرار گرفت. بحثهایی پیرامون اختلالات روانی شخصیتها و نحوه بازنمایی آنها در متن شکل گرفت. همچنین، در خوانش داستان «گوجهفرنگی و خرگوش»، موضوع تعلیقهای داستانی و تأثیر آنها بر ذهن مخاطب مورد توجه قرار گرفت. شرکتکنندگان درباره شیوههای ایجاد کشش ذهنی و حرکت روایت به سمت ناشناختهها گفتوگو کردند.
این نشست، با استقبال خوب اعضا همراه بود و در پایان، تعدادی از شرکتکنندگان برای عضویت در کتابخانه ثبتنام کردند.

در راستای ترویج فرهنگ مطالعه، دو برنامه جمعخوانی کتاب در کتابخانه عمومی شهدای شهر قورچیباشی برگزار شد.
در بخش نوجوان، جمعی از اعضا به جمعخوانی داستان «فرود» از مجموعه داستانهای شاهنامه، بازنویسی اسدالله شعبانی پرداختند. در بخش کودک نیز، برنامه جمعخوانی کتاب «جهان یک خدا دارد» نوشته غلامرضا حیدری ابهری برگزار شد.


انجمن ادبی شاهنامهخوانی با حضور علاقهمندان به ادب فارسی در کتابخانه عمومی عباس اقبال آشتیانی شهر آشتیان برگزار شد.
در این برنامه، شرکتکنندگان با خوانش و گفتوگو درباره بخشهایی از شاهنامه فردوسی، با آموزههای اخلاقی و انسانی این اثر حماسی همراه شدند.

سومین جلسه انجمن کتابخانههای عمومی شهرستان کمیجان با حضور فرماندار شهرستان، معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری، جمعی از مسئولان شهرستانی و اعضای انجمن در سالن جلسات کتابخانه عمومی فخرالدین عراقی کمیجان برگزار گردید.
در این نشست، موضوعات مختلفی پیرامون وضعیت عمرانی، مالی و نیروی انسانی کتابخانههای عمومی شهرستان مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهایی برای بهبود شرایط موجود مطرح شد. از جمله محورهای مهم این جلسه، میتوان به پیگیری پرداخت سهم نیمدرصد کتابخانهها از درآمدهای شهرداریها، بررسی وضعیت جذب نیروی انسانی برای کتابخانه حضرت زینب(س) روستای خسروبیگ، پیگیری راهاندازی کتابخانه عمومی در روستای سمقاور، برنامهریزی برای اجرای برنامههای فرهنگی در کتابخانهها به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی اشاره کرد.

کتابخانه عمومی شهید زراستوند شهر اراک، میزبان برنامهای شاد و خلاقانه با عنوان «ساخت خانه آرزوها» ویژه اعضای کودک کتابخانه بود.
در ابتدای برنامه، کودکان با راهنمایی سمیرا میری، مربی هنری و کارشناس کودک، بخشهایی از کتاب «خانهای برای پرندهها» نوشته مهدی رجبی را با هم خواندند. سپس، کودکان با استفاده از کاغذ، مقوا و رنگ، خانههایی نمادین ساختند و درون آنها آرزوهای خود را نوشتند یا نقاشی کردند. این خانههای کوچک و رنگارنگ، در پایان برنامه به دیوار کتابخانه نصب شد تا بهعنوان یادگاری از آرزوهای کودکانه، فضای کتابخانه را مزین کنند.

در ادامه سلسله جلسات مطالعاتی کودکان، برنامه جمعخوانی کتاب «پاییزانه» نوشته محمدرضا یوسفی در کتابخانه عمومی شهدای شهر قورچیباشی برگزار شد.

پنجمین جلسه از سری کارگاههای آموزش توسعه فردی و مهارتهای زندگی با حضور فاطمه علیاکبری، کارشناس روانشناسی، در کتابخانه عمومی امام صادق(ع) شهر نیمور برگزار شد.

دومین جلسه از سلسله نشستهای آموزشی «لذت ادبیات» با حضور علیرضا مهدوی هزاوه، نویسنده و مدرس ادبیات داستانی از شهر اراک و جمعی از علاقهمندان به ادبیات در کتابخانه عمومی حجتالاسلام میرجعفری برگزار شد.
در این نشست، مدرس برنامه با تمرکز بر مفهوم طرح اولیه یا پیشفرض داستان، به تشریح جایگاه آن در شکلگیری روایت پرداخت. وی با اشاره به اینکه طرح اولیه همان وضعیت آغازین داستان است که پیرنگ را پیش میبرد، گفت: در روایتگری، از طرح اولیه با عنوان طرح یکخطی نیز یاد میشود، چرا که بسیاری از داستانها را میتوان در یک جمله ساده خلاصه کرد.
در ادامه، مهدوی هزاوه به تفاوت میان پیرنگ و مضمون پرداخت و توضیح داد: پیرنگ مشخص میکند چه چیزی در داستان اتفاق میافتد، در حالی که مضمون نشان میدهد چرا آن اتفاقات رخ میدهند. نویسنده باید پیش از نوشتن، پاسخ این «چرا» را بداند. بخش دوم جلسه، به شیوه صحیح خوانش داستان اختصاص داشت. مدرس با تأکید بر غرقشدن در فضای داستانی، از مخاطبان خواست تا با شخصیتها همزیستی ذهنی داشته باشند و پیش از داوری، تلاش کنند دنیای درونی آنها را درک کنند. وی گفت: اگر حوادث داستان را باور ندارید، موقتاً این تردید را کنار بگذارید. تا زمانی که در دنیای شخصیتها زندگی نکردهاید، درباره آنها قضاوت نکنید.

در راستای گسترش عدالت فرهنگی و ترویج فرهنگ مطالعه در مناطق مختلف، کتابخانه سیار «پرتو دانایی» با حضور در مدارس شهرستان اراک، برنامهای ویژه برای معرفی کتاب به دانشآموزان برگزار کرد.
در این بازدیدها که با استقبال گرم دانشآموزان و همراهی معلمان و مدیران مدارس همراه بود، کتابدار کتابخانه سیار با معرفی مجموعهای از کتابهای جذاب و متناسب با گروه سنی دانشآموزان، آنها را با دنیای شیرین کتاب و کتابخوانی آشنا کرد. همچنین، درباره نحوه عضویت در کتابخانه، امانتگرفتن کتاب و استفاده از خدمات فرهنگی توضیحاتی ارائه شد.



ارسال نظر