به گزارش روابط عمومی ادارهکل کتابخانههای عمومی استان آذربایجان غربی، به منظور دانشافزایی و بهرهگیری از فناوریهای نوین، نشست علمی «هوش مصنوعی در کتابخانههای عمومی؛ ضرورتها، چالشها و زیرساختها» با حضور خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانههای عمومی استان؛ پرویز قربانزاده، دکترای مهندسی نرمافزار و مدرس دانشگاه؛ علی میرزایی آقگنبد، دانشجوی دکترای هوش مصنوعی و مدیرعامل شرکت دانشبنیان؛ آرمین حسنزاده، کارشناسارشد کامپیوتر و برق و رئیس هیاتمدیره شرکت دانشبنیان؛ عباس دولانی، دبیر نشست و دکترای علم اطلاعات و دانششناسی و مدرس دانشگاه، در کتابخانه مرکزی ارومیه برگزار شد.

مدیرکل کتابخانههای عمومی آذربایجان غربی، ضمن خیر مقدم به حاضرین، توضیحاتی پیرامون خدمات و رویکردهای کتابخانههای عمومی ارائه داد و گفت: در عصر کنونی که غرق در اطلاعات هستیم، کتابخانههای عمومی نقش حیاتی در تقویت تفکر انتقادی، ترویج خواندن، فضایی برای تعاملات اجتماعی، غنیسازی فرصتهای آزاد و ... دارند و در رویکرد جدید، به باشگاههای فرهنگی _ اجتماعی چند منظوره برای تمامی اقشار تبدیل شدهاند.
وی با اشاره به اینکه آگاهانش، آموزش و آفرینش سه مأموریت مهم کتابخانههای عمومی هستند، ادامه داد: در رویکرد فناورانه کتابخانههای عمومی، توانمندسازی کارکنان و کاربران کتابخانههای عمومی بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که در عصر کنونی، توسعه فردی و اجتماعی در سطح خرد و کلان، نیازمند کسب مهارت است و آموزش باید مجهز به سلاح فناوریهای نوین باشد. توجه به اقتصاد فرهنگی و حرکت به سمت کتابخانههای نسل چهار، تحقق عدالت فرهنگی و افزایش نقاط خدمت و ... از دیگر رویکردهای کتابخانههای عمومی هستند.

عباس دولانی، دبیر نشست و دکترای علم اطلاعات و دانششناسی اظهار داشت: در طول تاریخ، کتابخانههای عمومی بیشتر از سایر سازمانها، تحت تأثیر فناوری بودهاند؛ چرا که، خاستگاه اطلاعات و پخشکننده آن بودهاند. فناوری هوش مصنوعی نیز همانند سایر فناوریها در کتابخانههای عمومی از نظر توانمندسازی، آموزش، افزایش نقاط دسترسی، کاهش محدودیتهای زمانی و زمانی و ... تاثیرگذار هستند و گام اول برای استفاده از ظرفیتهای این تکنولوژی در کتابخانه، شناسایی زیرساخت هوش مصنوعی، آموزش خود و کارکنان کتابخانه هست.

پرویز قربانزاده، دکترای مهندسی نرم افزار و مدرس دانشگاه اظهار داشت: هوش مصنوعی، به فناوریهایی گفته میشود که ماشینها را قادر میسازد تا وظایفی مانند یادگیری، تصمیمگیری و حل مسئله را مشابه انسان انجام دهند. مدیریت و سازماندهی منابع، تجربه کاربری بهبود یافته، دیجیتالیسازی و حفظ میراث فرهنگی، آموزش و یادگیری و ... از کاربردهای هوش مصنوعی در کتابخانه های عمومی است. هوش مصنوعی، میتواند کتابخانهها را به محیطهایی پویاتر تبدیل کند که نهتنها منابع اطلاعاتی را ارائه میدهند، بلکه بهعنوان پلتفرمهای یادگیری، همکاری و نوآوری عمل میکنند. با این حال، حفظ تعادل بین فناوری و تعامل انسانی برای حفظ ماهیت سنتی کتابخانهها ضروری است.

علی میرزایی آقگنبد، دانشجوی دکترای هوش مصنوعی و مدیرعامل شرکت دانشبنیان هم خاطرنشان کرد: زیربنای فناوری هوش مصنوعی، آمار و احتمالات است که نیازمند زیرساختهایی چون داده، فناوری، انسان و سیاست است و کاربرد آن در کتابخانههای عمومی، مزایا و چالشهایی دارد؛ توهمزدگی، سوگیری، حریم خصوصی و شفافیت از مهمترین چالشهای آن حوزه هستند.

آرمین حسنزاده، کارشناسارشد کامپیوتر و برق و رئیس هیاتمدیره شرکت دانشبنیان هم گفت: هوش مصنوعی ابزاری است که قدرت تحلیل، درک مدل زبانی، تصمیمگیری و یادگیری داشته باشد.
وی در ادامه نشست، به ارائه توضیحاتی پیرامون مفاهیم هوش مصنوعی، دستهبندیهای رایج هوش مصنوعی، چتبات و مسیر توسعه کتابخانهها، استارتآپهای فعال در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی پرداخت و با پرسش و پاسخ، پایان یافت.




ارسال نظر