یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۱

در نشستی با حضور آموزگاران مروج کتاب و کتابخوانی از سراسر گیلان؛

دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد

دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان در دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» از اجرای طرح ابتکاری کتاب‌چین از آبان ماه سال ۱۴۰۱ در کتابخانه‌های عمومی گیلان برای پیشنهاد کتاب های ناموجود و مورد نیاز از سوی اعضا و کتابداران خبرداد و گفت: این طرح در گذشته تحت عنوان طرح کتاب من در کشور اجرا شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، دومین نشست هم اندیشی  «از مدرسه تا کتابخانه» روز پنجشنبه (۱۳ اردیبهشت) با حضور یاسر تقوی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ زهرا بدن آرا، معاون امور کتابخانه ها و همکاری های این مجموعه، جمعی آموزگاران مروج کتاب و کتابخوانی از سراسر استان، اعضای فعال کتابخانه های عمومی، کتابداران، کتابخوانان و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان برگزار شد.  
تقوی: اجرای طرح کتاب‌چین در کتابخانه‌های عمومی گیلان برای رفع نیازهای کتابخوانی مردم
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان، جایگاه رفیع معلم را لازمه حرکت در مسیر انسان‌سازی و رشد باورها و ارزش‌های انسانی دانست و با بیان اینکه رسالت آموزگاران در هرجامعه ای رهنمون کردن مردم به سوی سعادت است، رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در این حوزه را حاکی از اهمیت نقش این قشر در جامعه دانست.  
یاسر تقوی با اشاره به رسالت کتابخانه های عمومی در مسیر رفع نیازهای اطلاعاتی مردم به ویژه دانش آموزان، گفت: اجرای طرح عضویت سراسری در کتابخانه های عمومی به این معنا است که اگر فردی عضو کتابخانه یکی از شهرهای گیلان باشد و به استان دیگری برود، می تواند به کتابخانه آن استان مراجعه کند و کتاب به امانت بگیرد. فرد می تواند کتاب را به همراه خود گیلان بیاورد و پس از مطالعه یا برای آن کتابخانه پست کند و یا به کتابخانه ای که در دسترس قرار دارد، مراجعه و به آنها تحویل دهد.
وی خاطرنشان کرد: در هر شهرستان کتابخانه ای به عنوان پایلوت داریم که اگر برخی کتاب ها را نداشت، آن بخش را تقویت کنیم.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان همچنین از اجرای طرح ابتکاری کتابچین از آبان ماه سال ۱۴۰۱ در کتابخانه های عمومی گیلان برای پیشنهاد کتاب های ناموجود و مورد نیاز از سوی اعصاب و کتابداران خبرداد و گفت: این طرح در گذشته تحت عنوان طرح کتاب من در کشور اجرا شده است.
وی با بیان اینکه کتابخانه های روستایی موضوعی جدی است، گفت: علاقمند هستیم تا کتابخانه سیار را دست کم برای روستاها داشته باشیم اما با توجه به هزینه های سرسام آور آن، این امر برای کتابخانه ها و استان امکانپذیر نیست. بنابراین در حال حاضر طرح «کوله کتاب» در استان در حال اجرا است.
وی در ادامه با انتقاد از عدم توجه کافی به بخش فرهنگی اظهار داشت: موضوع فرهنگ و کتاب آنچنانکه باید اولویت مسئولان نیست و سیاستگذاری بیشتر به سمت اختصاص اعتبارات به طرح های اقتصادی است که عموما به نتیجه هم نمی رسد و هدررفت بسیاری هم در این بخش وجود دارد؛ در صورتی که اختصاص بخشی از این اعتبارات به حوزه کتاب، بسیاری از مشکلات کتابخانه ای مان را رفع می کند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان درباره طرح‌ «کوله کتاب» نیز گفت: طرح کوله کتاب از طرح های جدی امسال اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان است. در این طرح که برای ارسال کتاب به مناطق ییلاقی و روستاهای فاقد کتابخانه اجرا می‌شود، کوله هایی با ظرفیت ۱۰۰ تا ۲۰۰ عنوان کتاب برای مطالعه افراد و متقاضیان به این مناطق ارسال و پس از مطالعه این منابع و بازگشت کتاب ها، دوباره کوله ای دیگر از عنوان های کتاب های جدید برای آنها برده می شود.
مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان همچنین از آمادگی برای همکاری با آموزش و پرورش برای راه اندازی کتابخانه مدرسه ای خبر داد و گفت: کتابخانه مدرسه ای باید شرایط لازم برای خدمات دهی عموم را داشته باشد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت جایگاه معلمی اظهار داشت: معلمان به عنوان معماران آینده هر کشوری محسوب می شوند و  اساسا تربیت نیروی انسانی به عنوان موتور محرک هر جامعه ای فقط از مسیر معلمانی عاقل و متعهد صورت می‌گیرد. همه این جمع تربیت شده معلمان عزیزی هستند که در طول سالیان متمادی تحصیل از آنها بهره برده اند، بنابراین باید قدردان زحمات آنان باشیم.
گفتنی است، در ادامه این نشست آموزگاران مروج کتاب و کتابخوانی ضمن معرفی کتاب به بیان دیدگاه های خود در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه در گیلان، مشکلات و راهکارهای مدنظر خود پرداختند.  
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد

معلمان کتابخوان گیلان خواندن چه کتاب‌هایی را پیشنهاد دادند؟

محمد کسایی رودسری یکی از معلمان حاضر در این جلسه بود که خوانش کتاب «استاد عشق» را به دیگران توصیه کرد. وی با ارائه توضیحاتی درباره این کتاب اظهار داشت: «استاد عشق» اثری است که «ایرج حسابی» فرزند پروفسور «سید محمود حسابی» آن را به رشته تحریر درآورده و در آن نگاهی به زندگی و تلاش های پروفسور حسابی پدر علم فیزیک و مهندسی نوین ایران داشته است. این اثر که در واقع خاطرات این شخصیت بزرگ ایرانی در عرصه علم و زندگی را در برمی گیرد به همت فرزند او گردآوری و تدوین شده است.
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
سیده ریحانه شهنازی نیز از دبیران مروج کتابخوانی در رشت خوانش رمان «هستی» نوشته فرهاد حسن زاده از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به حاضران و دانش آموزان توصیه کرد و گفت: « هستی» کتابی است درباره دختری ۱۲ ساله اهل آبادان که ارتباط خوبی با پدرش ندارد. در همان موقع جنگ شدت می گیرد و مجبور به مهاجرت می شود و آنجا اتفاقاتی می افتد.
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
همچنین خیزران رهبر معاون پرورشی منطقه کومله لنگرود یکی دیگر از فرهنگیان است که «چهره درخشان قمر بنی هاشم حضرت ابالفضل» را برای خواندن به ویژه به دانش آموزان پیشنهاد کرد.
خیزران ادامه داد: این کتاب که به کرامات آقا حضرت ابالفضل (ع) می پردازد توسط علی ربانی خلخالی از انتشارات مکتب الحسین شهر قم نوشته شده است.
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
گوهر قوامی از دیگر معلمان مروج کتابخوانی نیز کتاب تربیت کودک «اثر استاد حائری» را به دیگر حاضران معرفی کرد.
وی یکی از وظایف مهم اولیای مدرسه را تربیت کودکان دانست و گفت: این کتاب کمک می کند تا روش تربیتی درستی را برای فرزندان و دانش آموزان به کار بگیریم.
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
امید امجدیان دیگر معلم مروج کتاب و کتابخوانی از شهرستان لاهیجان نیز با اشاره به اقدامات انجام شده برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در مدارس، مطالعه کتاب «جواهرات گمشده نابوتی» را به نوجوانان پیشنهاد داد.
امجدیان گفت: مؤلف این کتاب آر. ای. مونتگمری است. در این کتاب مخاطب به جای قهرمان داستان در نظر گرفته می‌شود و با انتخاب مسیرهای مختلف پایان متفاوتی را برای داستان رقم می‌زند. این کتاب مسئولئیت پذیری را به نوجوانان آموزش می دهد.
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
بتول محمد نژاد دیگر معلم فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی در یکی از روستاهای سیاهکل گیلان نیز در این نشست به معرفی کتاب «چگونه با نوجوانان خود رفتار کنیم» تالیف حسن فرهی و الهه دل‌آذر پرداخت و گفت: این کتاب رفتار صحیح با نوجوانان را به طور خلاصه و مفید توضیح می دهد.
در این نشست همچنین سعید شدقدم، از آموزگاران فعال و مروج کتاب و کتابخوانی شهرستان شفت نیز با معرفی دو کتاب «سرگذشت استعمار» و «طرح اندیشه اسلامی» همگان را به مطالعه این آثار دعوت کرد. معصومه سلیمی، دیگر آموزگار شاخص شهرستان آستانه اشرفیه در این نشست کتاب «اسلام و مقتضیات زمان» از آثار استاد شهید مرتضی مطهری را معرفی و در خصوص ویژگی های این اثر توضیحاتی ارائه کرد.  
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
همچنین کاملیا بزرگمنش، آموزگار برجسته شهرستان صومعه سرا با معرفی کتاب «درگاه خانه بوسیدنی است» با موضوع دفاع مقدس، همگان را به مطالعه این کتاب دعوت و این اثر را قابل ستایش دانست.  
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
حجت الاسلام احمدی، یکی از اعضای فعال کتابخانه در این نشست با اشاره به لزوم به روزرسانی منابع کتابخانه های عمومی به ویژه در حوزه های دینی و علوم قرآنی کتاب «سیری در سیره نبوی» از استاد شهید مرتضی مطهری را معرفی و به دیگران توصیه کرد.  
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
داریوش فرضی، از آموزگاران برجسته و خوشنام شهرستان رشت در این نشست فرهنگی با مرور خاطرات خود از دانش‌آموزان و مدارس مختلف، خدمت به جامعه را امری امیدبخش و دارای اثرات بسیار خوب و مثبتی دانست و با خوانش یکی از اشعار خود همگان را به مطالعه و کسب دانایی دعوت کرد.  
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
مریم ثابت دیگر آموزگار شاخص و مروج کتاب کتابخوانی در مدارس شهرستان فومن با مرور خاطرات خود از کلاس های درس، به بیان دیدگاه های خود در حوزه گسترش فرهنگ مطالعه در بین دانش آموزان پرداخت.  
خوانش دلنوشته و شعر از سوی ستین و سایدا دالوند، دو دانش آموز فعال و عضو کتابخانه با موضوع معلم و کتاب و کتابخوانی از دیگر بخش های این نشست فرهنگی در نشست «از مدرسه تا کتابخانه» بود.  
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد

نفرات برگزیده استانی دوسالانه «نشان هدهد سفید» گیلان تقدیر شدند

همچنین در ادامه این نشست فرهنگی و در مراسمی به مناسبت روز معلم، سه کتابدار منتخب در ۲ بخش معرفی کتاب‌های پرطرفدار با موضوع شعر، داستان و غیرداستان و کودکان و ۱۰ کودک و نوجوان که موفق به کسب نشان طلایی و نقره ای هدهد سفید شده بودند، تقدیر و نشان نقره ای دوسالانه نشان هدهد سفید به آنان اهدا شد.  
صمد رهبریار مسئول کتابخانه عمومی سیار قاصدک رشت، معصومه سیار نخجیری مسئول کتابخانه عمومی خاتم الانبیا (ص) رشت و مریم مجدهادی رابط فرهنگی کتابخانه های عمومی شهرستان رشت نفرات برگزیده مرحله استانی دومین دوسالانه «نشان هدهد سفید» گیلان در رده کتابداران بودند.
در رده کودک و نوجوان نیز امیر محمد میرزایی سندی، محمد طاها رضایی نژادو مارال آزاد شیجانی از شهرستان بندرانزلی و فاطمه ولی زاده از شهرستان رشت و در بخش داوران منتخب کودک نیز اسرا احمدی دهکا از شهرستان لاهیجان، راستین دالوند، سایدا دالوند و علی اکبری صفت از شهرستان رشت، فاطمه شهراسی از شهرستان بندرانزلی و ترمه اخوان ماسوله از شهرستان فومن به عنوان نفرات برگزیده استانی دومین دوسالانه نشان هدهد معرفی شدند.
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد
دومین نشست هم اندیشی «از مدرسه تا کتابخانه» در رشت برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 10 =