به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، پس از اجرای موفقیت آمیز طرح ملی «با هم بخوانیم» در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ در یکصد کتابخانه عمومی، دومین دور از اجرای این طرحِ ملی ویژه مناطق محروم، با هدف گسترش عدالت در امر آموزش فرهنگی و ترویج سبکزندگی ایرانی ـ اسلامی از تابستان سال جاری در ۳۵ کتابخانه عمومی در سراسر کشور اجرا شد.
کتابخانه علی بن ابی طالب(ع) شهر اراک در استان مرکزی نیز یکی از کتابخانه های حائز شرایط برای شرکت در دومین دور از اجرای طرح «با هم بخوانیم» بود تا از طریق مطالعه گروهی، یک سیر مطالعاتی هدفمند برای اعضای گروه سنی کودک و نوجوان خود ارائه کند.
حمیده مومنی فراهانی، کتابدار کتابخانه عمومی علی بن ابی طالب(ع) که در مرحله اول اجرای این طرح نیز مشارکت داشته، در این باره گفت: من از سال ۱۳۹۲ از طریق آزمون استخدامی وارد نهاد کتابخانه های عمومی کشور شدم و علاقه من به فعالیتهای و طرح های خلاقانه فرهنگی باعث شد تا از همان ابتدای حضورم در کتابخانه، در کنار فعالیتهای فنی کتابخانه، کارهای خلاقانه فرهنگی را نیز پیش ببرم. بر همین اساس از هر طرحی که برای کودکان و نوجوانان در کتابخانه مطرح میشد استقبال میکردم و زمانی که در سال ۱۳۹۶ اولین دوره طرح «با هم بخوانیم» مطرح شد با توجه به اینکه کتابخانه ما نیز شرایط حضور در این طرح را داشت، در این طرح نیز شرکت کردم.
وی افزود: البته پیش از آشنایی با طرح با هم بخوانیم فعالیتهای خلاقانه فرهنگی را بصورت تجربی انجام میدادم، اما با حضور در دوره های آموزشی طرح «با هم بخوانیم» با روش های مختلف مطالعه، جمع خوانی و فعالیت های گروهی به صورت کارشناسی شده، آشنا شدم و با تشکیل یک گروه از دختران فعال در کتابخانه این طرح را با موفقیت اجرا کردم و استقبال از اجرای این طرح باعث شد تا پس از پایان مرحله اول اجرا، این طرح همچنان در کتابخانه در مناسبتهای مختلف اجرا شود.
این کتابدار درباره حضور در مرحله دوم طرح «با هم بخوانیم» نیز گفت: این موضوع به من انگیزه داد که در دور دوم این طرح نیز که در تابستان سال جاری آغاز شد، مشارکت کنم. اما در این دوره به دلیل اینکه تعداد بسیار بیشتری از بچه ها برای حضور در این طرح ثبت نام کرده بودند، ما در نهایت کار را با یک گروه ۱۵ نفر از دختران و یک گروه ۱۵ نفره از پسران با ۲۰ کتاب به عنوان منابع طرح، آغاز کردیم.

مومنی فراهانی درباره منابع این طرح توضیح داد: کتابهای ارائه شده در این طرح به نهادینه شدن سبک زندگی ایرانی اسلامی در وجود بچه ها کمک میکرد و به دنبال آن تاثیر خود را بر خانواده آنها نیز میگذاشت. با اینکه طبق دستورالعمل دوره های آموزشی و تجربیات گذشته، این کتابهای از پیش تعیین شده بودند و کار مطالعاتی در چارچوب خود انجام میشد، اما در کنار این موضوع دست ما برای کار بر روی کتابها و اجرای خلاقانه مراحل باز بود.
وی در این باره توضیح داد: به عنوان مثال در جلسه ای که بنا بود کتاب «جای او خالی» با محوریت شهید و شهادت، جمع خوانی شود، بچه ها را به پایگاه بسیج نزدیک کتابخانه بردم و این کتاب را در فضایی از این پایگاه که با تصویر شهدا آراسته شده بود، جمع خوانی کردیم تا آن حال و هوای مرتبط با کتاب به بچه ها القا شود. سایر کتابهای دیگر نیز با توجه به محتوای خود در فضای مرتبط جمع خوانی میشد. همچنین جمع خوانی کتاب «هر آیه یک قصه» با حضور سخنرانی و روحانی محترم مسجد محل درباره آیه های مطرح شده در کتاب انجام و جوایزی هم به بچه ها اهدا شد.

کتابدار کتابخانه عمومی علی بن ابی طالب(ع) تاکید کرد: چون مادران بچه ها در گروه دختران در کنار ما بودند حال و هوای دیگری نسبت به مرحله اول در این دوره وجود داشت. رقابت بیشتری بین گروه دختران برای دریافت کتاب ها و مطالعه فردی داشتیم. اشتیاق بچه ها برای کسب امتیازات بیشتر باعث میشد که همیشه این تنش وجود داشته باشد که هر کتاب را کدام عضو با خود به منزل ببرد. برای همین تمهیداتی بکار بستم تا یک کتاب را بین اعضایی که منزلشان به هم نزدیک بود بچرخانم تا همه آنها بتوانند در یک بازه زمانی کوتاه از این کتاب استفاده کنند. این موضوع باعث شد تا بچه ها برای فهم بهتر کتاب با هم صحبت و همفکری کنند و به درک بهتر محتوا همدیگر را یاری دهند.
وی با اشاره به همراهی خوب والدین بچه ها در این دوره از اجرای طرح گفت: خوشبختانه والدین بچه ها نیز با حضور گرم خود، در اجرای این طرح فرزندانشان را بسیار حمایت کردند. به عنوان مثال وقتی که محتوای کتاب درباره لحظه تولد امام زمان(ع) بود، دعای فرج از سوی والدین و بچه ها خوانده میشد و مادران آن حال و هوای معنوی ودعا و نذر و نیازی که در لحظه تولد نوزادان انجام میدادند را اجرا کردند.
مومنی فراهانی ادامه داد: این طرح به واقع هم برای بچهها و هم برای من به عنوان یک کتابدار، یک دانشگاه بود و اینگونه نبود که تنها بچه های شرکت کننده بهره بردار اصلی این طرح باشند. اما طی این دوره بچه ها نیز با مهارتهایی چون روان خوانی، اخلاق و مهارت های اجتماعی، بیان دیدگاه و نظرات، اعتماد به نفس، فعالیت های گروهی آشنا شدند و بصورت خانوادگی نیز درگیر آموزش های سبک زندگی ایرانی اسلامی قرار گرفتند.

حمیده مومنی فراهانی در ادامه درباره فعالیت گروه پسران در دوره دوم طرح «با هم بخوانیم» در کتابخانه علی بن ابی طالب(ع) گفت: متاسفانه کتابخانه علی بن ابی طالب(ع) در منطقهای کم برخوردار از امکانات فرهنگی واقع شده و این موضوع آسیب های اجتماعی در این منطقه را شدت بخشیده است. برای همین بخش زیادی از فرصت ما در گروه پسران صرف آموزش های اولیه آداب معاشرت و خوب صحبت کردن میشد.
وی افزود: در جلسات گروه پسران اغلب اعضا در برخی جلسات غیبت داشتند. وقتی دلیل این موضوع را پیگیری کردم متوجه شدم که بسیاری از این بچه های ۱۰ تا ۱۲ سال، سرکار میرفتند و بدون اینکه این موضوع را مطرح کنند کار خود را در برخی روزها تعطیل میکردند و به کتابخانه میآمدند و در برخی روزهای دیگر مجبور به حضور در محل کار خود بودند و نمی توانستند در برخی جلسات دوره شرکت کنند. بر این اساس تلاش کردم کلاس های گروه پسران را به گونه ای برگزار کنم که افراد غایب در برخی جلسات از آموزشهای دوره عقب نمانند.
کتابدار کتابخانه عمومی علی بن ابی طالب(ع) درباره ماحصل برگزاری این دوره نیز گفت: خوشبختانه در پایان دوره تاثیر مثبت این آموزشها در مهارت صحبت کردن، آداب معاشرت، روان خوانی و ... در بچه ها بسیار مشهود بود. علاقه بیشتر و ذوق بیشتر بچه ها به حضور در کتابخانه ها، امانت گرفتن کتاب، رشد مهارت های اجتماعی، روان خوانی، درک بهتر و اعتماد به نفس قوی تر و به طور کلی رفتار و سبک زندگی ایرانی اسلامی در آنها مشاهده میشد.

مومنی فراهانی با اشاره به حضور برخی مسئولان در طول اجرای این طرح گفت: علی چگینی، نماینده شورای شهر، فاطمه عزیزآبادی فراهانی عضو حقیقی هیئت امنای کتابخانههای عمومی کشور و سکینه خاتون مهدیان پور، سرپرست اداره کل کتابخانههای عمومی استان اراک، از جمله مسئولانی بودند که در طول اجرای این طرح از کتابخانه و روند اجرای آن بازدید کردند.
این کتابدار اجرای این طرح را باعث شکوفا شدن خلاقیت کتابداران دانست و گفت: تجربیات خوب حاصل شده از اجرای این طرح باعث شد تا علیرغم پایان مرحله دوم طرح «با هم بخوانیم» ما این طرح را به مناسبتهای مختلف همچنان در کتابخانه اجرایی کنیم.










ارسال نظر