یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱

پژوهشگر و استاد حوزه علمیه:

حادثه فیضیه، مخالفان رژیم را به مبارزان علیه آن تبدیل کرد

حادثه فیضیه

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا احمدی، پژوهشگر و استاد حوزه علمیه در نشست گذرگاه انقلاب، گفت: واقعه فیضیه باعث شد بسیاری از روحانیون و مردمی که پیش از این واقعه، مخالف رژیم بودند اما به نصیحت شاه می‌پرداختند و قصد مبارزه نداشتند، پس از این واقعه به مبارز علیه رژیم تبدیل شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، همزمان با ایام الله دهه فجر و چهل و سومین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، نشست روایتگری گذرگاه انقلاب با محوریت «حادثه مدرسه فیضیه» که در تاریخ ۲ فروردین ۱۳۴۲ رخ داد، ۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، در محل وقوع این حادثه در مدرسه فیضیه قم برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد باقر حائری رضوی، مدیر مدرسه فیضیه با اشاره به تاریخچه مدرسه فیضیه، گفت: مدرسه فیضیه قدمتی چند صد ساله دارد که حوادث زیادی که در تاریخ تشیع و ایران موثر بوده، به خود دیده است و در مراحل مختلفی سبب تجدید حیات تشیع شده است.

مدیر مدرسه فیضیه با اشاره به آیت الله شیخ عبد الکریم حائری یزدی، امام خمینی (ره) و آیت الله بروجردی به عنوان تعدادی از بزرگانی که در این مدرسه پرورش یافته اند، افزود: این مدرسه از ابتدا تاکنون، پایگاهی علمی، محلی برای مبارزات سیاسی و انقلابی و مرکزی برای فقه و اجتهاد بوده است.

وی افزود: شخصیت بزرگی همچون امام خمینی(ره) پیش و پس از انقلاب سخنرانی های زیادی در این مدرسه داشتند و شاگردان زیادی در درس ایشان پرورش یافتند. نزدیک به ۸ سال در این مدرسه درس اخلاق داشتند و بزرگان زیادی در این دروس پرورش یافتند.

حائری رضوی همچنین پیرامون وجه تسمیه مدرسه فیضیه گفت: بنا بر نقل متون معتبر تاریخی، این مدرسه در قرن ششم ساخته شده و در ابتدا نام آن، مدرسه «خانم فاطمه (س)» بوده است و

سپس به نام مدرسه آستانه شناخته می شده است؛ پس از آن نیز از قرن ۱۳ به بعد و از آنجا که محل تدریس ملا محسن فیض کاشانی بوده است به نام فیضیه شناخته می‌شود.

در ادامه این نشست، حمزه محمودی، شاعر انقلاب، یکی از اشعار خود در وصف امام خمینی (ره) را قرائت کرد. 

سپس حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا احمدی، پژوهشگر و استاد حوزه علمیه پیرامون ریشه های حادثه مدرسه فیضیه گفت: بعد از رحلت آیت الله بروجردی رژیم شاه احساس کرد که پایگاه مرجعیت و روحانیت ضعیف شده است؛ بنابراین برنامه هایی مثل لایحه انجمن های ایلاتی و ولایتی و انقلاب سفید را پیاده کرد که با مخالفت علما، از جمله امام خمینی رو به رو شد که عزای عمومی اعلام کردند و عید نوروز سال ۱۳۴۲ را تحریم کردند.

این پژوهشگر تاریخ معاصر تاکید کرد: در نتیجه این اتفاق بود که رژیم در دوم فروردین همان سال که همزمان با سالروز شهادت امام صادق (ع) نیز بود، تصمیم به هجوم و اغتشاش در مراسم طلاب در مدرسه فیضیه گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا احمدی تصریح کرد: در این مراسم هنگام سخنرانی مرحوم آقای انصاری بود که افرادی که برای اختلال در مراسم آمده بودند با عباراتی مثل جاوید شاه سعی در بهم زدن جلسه داشتند و در نتیجه این اعمال آن ها، زد و خورد بین نیرو های نفوذی و روحانیون شروع شد که پس از آن نیروهای رژیم با هجوم به حجره ها و تخریب آن ها، به ضرب و جرح طلاب پرداختند.

استاد حوزه علمیه پیرامون پیامد های منفی و مثبت واقعه فیضیه، گفت: هدف رژیم از اخلال در این مراسم، ایجاد رعب و وحشت در طلاب و روحانیون، سرکوب اعتراض آن ها و ایجاد یاس و ناامیدی در ادامه مبارزات بود که تا حدی هم این اتفاق رخ داد. اما اتفاقی که رژیم پیش بینی نمی کرد این بود که این واقعه باعث شد بسیاری از روحانیون و مردمی که پیش از این مخالف رژیم بودند اما به نصیحت شاه می پرداختند و قصد مبارزه نداشتند، پس از این واقعه به مبارز علیه رژیم تبدیل شدند؛ بنابراین مهم ترین پیامد این واقعه این بود که مخالفت ها تبدیل به مبارزه شد.

حادثه فیضیه، مخالفان رژیم را به مبارزان علیه آن تبدیل کرد

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 13 =