به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، میثم جوانبخت، رئیس اداره امور کتابخانه ها و کتابخوانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس، فارغ التحصیل رشته کتابداری در مقطع ارشد، در مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار سال ۱۴۰۰ در بخش خدمات ویژه گروه های خاص، به عنوان برگزیده معرفی شد.
جوانبخت که ۵ سال است به صورت تخصصی در حوزه ارائه خدمات ویژه ناشنوایان فعالیت می کند، در این خصوص گفت: یکی از دغدغه های همیشگی من، ارائه خدمات ویژه و نو به کاربران کتابخانه های عمومی بود و از روی کنجکاوی کتابخانه های عمومی سایر کشورها و خدماتشان را در اینترنت جستجو می کردم. در یکی از این وب گردی ها ارائه خدمات به گروه های خاص به ویژه ناشنوایان، توجه مرا جلب کرد. با تحقیقات بیشتر متوجه شدم یکی از خدمات کتابخانه های عمومی در فرانسه، امریکا و بعضی کشورهای اروپایی، خدمت به ناشنوایان و کم شنوایان است که متاسفانه در کشور ما، آن زمان، تنها در یک یا دو کتابخانه، آن هم به صورت غیرعلمی ارائه می شد. همین موضوع باعث علاقه من به این حوزه شد و پس از آن تلاشم را بر هموار کردن مسیر ناشنوایان به کتابخانه های عمومی متمرکز کردم.
وی تصریح کرد: مطالعه لازمه زندگی همه افراد است اما به اعتقاد من اهمیت این مساله برای ناشنوایان دوچندان است؛ چراکه یادگیری واژگان مترادف و متضاد، درک مفهوم کلمات و استفاده بجا و درست از آن ها به ویژه در حوزه ضرب المثل ها، کنایه ها و مفاهیم ذهنی، توسط ناشنوایان تنها زمانی اتفاق می افتد که مطالعه داشته باشند. متاسفانه در کشور ما، منابع مناسب ناشنوایان به اندازه کافی وجود ندارد و ناشری هم در این حوزه فعالیت نمی کند. این موضوع مسئولیت مرا در حوزه تولید منابع برای ناشنوایان بیشتر کرد و با گروهی از متخصصان شامل نماینده ای از آموزش و پرورش استثنایی، مترجم زبان اشاره، گوینده متن برای افراد کمشنوا، طراح و خودم به عنوان تهیه کننده متن اولیه، تیمی برای تولید کتاب های مناسب سازی شده چند رسانه ای تشکیل دادیم و تولید کتاب را ابتدا برای بزرگسالان و سپس کودکان، آغاز کردیم. تاکنون بیش از ۲۳ کتاب برای بزرگسالان و ۴ کتاب برای کودکان ناشنوا تولید شده و در اختیارشان قرار گرفته است.



جوانبخت ادامه داد: پیش از شیوع ویروس کرونا برنامه هایی همچون قصه گویی به زبان اشاره، کلاس های آشنایی با کلمات متضاد و مترادف، کلاس های جمله نویسی و کلمه آموزی، کاردستی، نقاشی و املای تصویری ویژه کودکان ناشنوا و نشستهای کتابخوان به زبان اشاره، کلاس های آشنایی با مشاهیر و کلاس های آشنایی با زبان اشاره فارسی و انگلیسی ویژه بزرگسالان برگزار می شد. با شیوع کرونا، برنامه آشنایی با مشاهیر به صورت کتاب مناسب سازی شده چند رسانه ای در اختیار ناشنوایان قرار گرفت.
وی اضافه کرد: خدا را شاکرم که پس از ارائه خدمات به ناشنوایان در شهر شیراز، دوره آموزشی ویژه خدمت در بخش ناشنوایان در نظر گرفته شد. صد نفر از کتابداران از سراسر کشور در این دوره شرکت کردند و پس از گذراندن دوره با سرفصل های خدمات کتابخانه های عمومی برای ناشنوایان، روش های کتابخوانی برای ناشنوایان، آشنایی با روانشناسی نحوه ارتباط با افراد ناشنوا و نحوه داستان خوانی برای ناشنوایان، بخش ناشنوایان یکی پس از دیگری در کتابخانه های عمومی شهرهایی مثل مشهد، یزد، همدان، اردبیل، سمنان و ... دایر شد. حالا دیگر کتابخانه محل مراجعه کودکان و بزرگسالان ناشنوا نیز شده و مفهوم واقعی کتابخانه عمومی، کتابخانه ای برای تمامی اقشار جامعه، در حال تحقق است.


وی با اشاره به شیرینی های کار با کودکان ناشنوا، گفت: بعد از افتتاح بخش ناشنوایان در کتابخانه زنده یاد محمدحسن رجبی نیریز، مادری کودک ۵ ساله خود را برای شرکت در برنامه قصه گویی به کتابخانه آورد. جلسه اول، فاطمه از مادرش جدا نشد و هر بار کتابدار خواست با او ارتباط برقرار کند، صورت خود را برگرداند. جلسه دوم، فاطمه از مادرش خواست زودتر به کتابخانه بروند و حین قصه گویی از مادر جدا شد و کنار سایر بچه ها نشست. در جلسه سوم، با دیدن کتابدار، به او نزدیک شد، با او دست داد و با زبان اشاره کتاب منتخب خود را به کتابدار نشان داد. بعد از مدتی فاطمه دیگر اولین نفری بود که در جمع دوستانش قصه می گفت و اشتیاق و لبخند رضایت مادر از دیدن رشد فرزندش، خاطره ای شیرین بود که در یاد کتابخانه زنده یاد محمدحسن رجبی نیریز برای همیشه ثبت شد. خاطراتی از این دست بسیار است. چند ماه پیش جوان ناشنوایی در حین برگزاری کلاس آشنایی با مشاهیر در کتابخانه، کلاس را ترک کرد و دقایقی بعد با جعبه شیرینی به کتابخانه برگشت و گفت «خواستم خوشحالی ام از حضور در کتابخانه را با آوردن شیرینی بین همه تقسیم کنم.»


ارسال نظر