سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲

گفتگو با برگزیدگان طرح «مأموریت کتابخانه من» / ۱۳

آموزش های ارائه شده در طرح «مأموریت کتابخانه من» بسیار کاربردی و انگیزه بخش بود

کتابخانه حافظ

منیره شاکری فر ایجاد فضای بازی ویژه کودک و نوجوان را مأموریت جدید کتابخانه عمومی شهرک حافظ گرگان دانست و گفت: کودکان و نوجوانان در کنار فعالیت های آموزشی و سرگرم کننده کتاب محور می توانند از بازی درمانی بهره مند شوند و از حضور در محیط کتابخانه لذت ببرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، به دنبال تعیین مقاصد آرمانی کتابخانه‌های عمومی کشور (شامل مأموریت، چشم‌انداز و ارزش) و ابلاغ آن، مسیر برنامه‌ریزی راهبردی برای کتابخانه‌های عمومی ایجاد شد و در این مسیر، طرح «مأموریت کتابخانۀ من» به عنوان نخستین گام برای تحقق عملیاتی آن در گستره ملی اجرا شد. کتابخانه عمومی حافظ گرگان، با مسئولیت منیره شاکری فر یکی از کتابخانه های داوطلب شرکت در این طرح، این مأموریت را با موفقیت به انجام رساند.

منیره شاکری فر از سال ۱۳۸۷ در کسوت کتابدار مشغول به کار است. وی حدود ۹ سال مسئول کتابخانه عمومی حافظ گرگان بود و به تازگی در کتابخانه عمومی بشارت این شهر خدمت می کند.

شاکری فر با توصیف منطقه کتابخانه عمومی حافظ گرگان، گفت: کتابخانه عمومی حافظ، کتابخانه ای درجه ۵ واقع در شهرک حافظ، در حومه و قسمت مهاجرنشین گرگان است. این شهرک پذیرای مهاجرانی از افغانستان، استان های سیستان و بلوچستان، سمنان و ... است. مردم منطقه به لحاظ سطح سواد، تحصیلات و رفاه اقتصادی ضعیف هستند و میزان طلاق و اعتیاد و وجود کودکان کار در این شهرک قابل توجه است.

وی اظهار داشت: کتابخانه حافظ از سال ۱۳۸۴ افتتاح شده و کودکان و نوجوانان بیشترین قشر مراجعه کننده به این مرکز هستند. طی ۹ سالی که در این کتابخانه خدمت کردم، تفاوت های فرهنگی و محرومیت های اقتصادی و فرهنگی بیش از همه توجهم را جلب کرد.

شاکری فر با اشاره به طرح «مأموریت کتابخانه من»، گفت: این طرح همچون جرقه ای بود که منتظرش بودم؛ به اعتقاد من افراد یا از روی علاقه یا نیاز، مطالعه را انتخاب می کنند، بنابراین هر مجموعه باید خدماتی متناسب با نیاز جامعه خدمت گیر خود، طراحی کند. این شد که تعریف مأموریتی برای کتابخانه حافظ و طراحی خدمتی برای اجرای این مأموریت، برایم هیجان انگیز شد. سعی کردم کاری برای بچه های شهرک حافظ انجام دهم. کودکان این منطقه از هر گونه امکان تفریحی از جمله پارک بی بهره اند و وضعیت اقتصادی و فرهنگی خانواده ها نیز به گونه ای نیست که آن ها را به شرکت در کلاس های آموزشی سوق دهند. بنابراین تنها راه ما برای ارتباط با مراجعان کودک و نوجوان، تعامل با مدرسه و تشویق کودکان، از طریق معلمان، به مطالعه غیردرسی بود. 

مسئول سابق کتابخانه عمومی حافظ ادامه داد: بخش کودک کتابخانه عمومی حافظ، اتاقی با پنجره ای رو به حیاط است؛ از آنجایی که شهرک حافظ فاقد پارک و مکان تفریحی است، طرح ما این بود که حیاط وسیع کتابخانه را به پارکی ویژه اعضای کتابخانه تبدیل و دری  رو به حیاط برای بخش کودک تعبیه کنیم. بنابراین کودکان و نوجوانان در کنار کتابخوانی، قصه گویی، فعالیت های آموزشی و سرگرم کننده کتاب محور می توانند از بازی درمانی بهره مند شوند، در محیط کتابخانه خستگی در کنند، لذت ببرند و با روحیه و انگیزه ای بهتر روز خود را ادامه دهند. این حداقل کاری است که کتابخانه حافظ می تواند برای بچه های شهرک حافظ انجام دهد. سودمندی این طرح تنها محدود به کودکان نخواهد بود؛ چراکه کودکان، والدین را نیز با خود همراه می کنند و والدین به اصرار فرزندان خود مجبور به حضور در محیط کتابخانه خواهند شد. این امر مقدمه ای برای رشد نگاه و جهان بینی ساکنان شهرک حافظ خواهد شد.

وی از پیگیری اجرای این طرح توسط محمد نوری، مسئول فعلی کتابخانه عمومی حافظ خبر داد.

منیره شاکری فر در خاتمه اجرای طرح «مأموریت کتابخانه من» را اقدامی سودمند در جهت ارتقای کیفیت خدمات کتابخانه های عمومی دانست و ضمن تقدیر از برنامه ریزان دوره آموزشی این طرح، گفت: آموزش های ارائه شده در این دوره بسیار کاربردی و انگیزه بخش بود. می توانم بگویم که نگاه من قبل و بعد از شرکت در این دوره تغییر کرد. اکنون دید وسیع تری دارم و در کتابخانه بشارت، که به تازگی مشغول به کار شده ام، به دنبال شناسایی نیاز کاربر و پیدا کردن راهی برای رفع آن هستم. این نگاه جدید که می توانم بیش از پیش مفید باشم، بسیار ارزشمند است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 9 =