به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانههای عمومی استان سمنان، آیین رونمایی از شش عنوان کتاب با موضوع دانشآموزان اوتیسم به همت کتابخانه مرکزی و اداره آموزشوپرورش استثنایی استان سمنان با حضور مجید هداوند، معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور؛ محمد دستورانی، مدیرکل آموزشوپرورش استان سمنان؛ سعید دهقانلو، سرپرست کتابخانههای عمومی استان سمنان؛ محمد مرادی، رئیس اداره کتابخانههای عمومی شهرستان سمنان و حنیفه صفری، رئیس کتابخانه مرکزی استان سمنان بهصورت مجازی برگزار شد.
مجید هداوند، معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور، گفت: دانشآموزان دارای اختلال اوتیسم یکی از هفت گروه دانشآموزان تحت پوشش آموزشی و توانبخشی سازمان آموزشوپرورش استثنایی هستند که از سال ۱۳۸۴ آزمونهای تشخیصی برای آنان تهیه شد و تا به امروز از خدمات آموزشی و توانبخشی این سازمان برخوردار شدهاند.
وی افزود: در سطح کشور بیش از دو هزار دانشآموز اوتیسم داریم که ۱۰ درصد آنها در مدارس عادی بهصورت آموزش تلفیقی فراگیر حضور دارند.
در ادامه محمد دستورانی، مدیرکل آموزشوپرورش استان سمنان با اشاره به مشکلات والدین و دانشآموزان دارای اختلال اوتیسم، تصریح کرد: تهیه و تدوین محتوای آموزشی برای این گروه از دانشآموزان میتواند کمک بسیار بزرگی برای آموزشوپرورش این گروه از محصلان باشد.
وی بابیان اینکه جسم انسان در رحم مادر پرورش مییابد، گفت: روح انسان نیز با مطالعه، تحقیق و پژوهش، رشد و پرورش مییابد.
مدیرکل آموزشوپرورش استان سمنان با اشاره به نقش مهم معلمان در جامعه گفت: اگر در جامعهای آموزش تعطیل شود، آن جامعه نیز تعطیل میشود.
وی ضمن قدردانی از نویسندگان شش جلد کتاب اوتیسم بیان داشت: کودکان اتیسم دنیا را جور دیگری میبینند و تجربه میکنند.
دستورانی کار روی مهارت و آموزش کودکان اوتیسم را بسیار ارزشمند دانست.
در ادامه سعید دهقانلو، سرپرست کتابخانههای عمومی استان سمنان بابیان اینکه کتابخانههای عمومی محراب مقدس دانایی و کتابداران مشاوران فکری در جامعه هستند، اظهار داشت: برنامههای متنوع فرهنگی در طول سال در کتابخانههای عمومی استان سمنان برگزار میشود.
وی افزود: کتابخانههای عمومی بهعنوان پایگاههای اجتماعی و فرهنگی، گنجینهای از فرهنگ، هنر و ادبیات در آنها قرار دارد.
دهقانلو با تأکید بر اینکه پس از خانواده، مهمترین وظیفه در اشاعه کتابخوانی در هر جامعهای بر عهده مدارس و نظام آموزشوپرورش آن جامعه است، اظهار داشت: اگر دانشآموز در مدرسه با کتاب آشنا شده و لذت مطالعه، خودآموزی و افزایش معلومات عمومی را درک کند و به مطالعه خو بگیرد، در تمام دوران زندگی، از کتاب دست نمیکشند.
در خاتمه از کتابهای «اوتیسم، من و خواهر و برادرانم» نوشته فهیمه آرین و عاطفه تقوی پور؛ «برادران، خواهران و اوتیسم راهنمای والدین برای حمایت از خواهر و بردارها» نوشته فهیمه آرین، راحله ابراهیمی مغانی؛ «زندگی از دید خواهر یا برادر فرد مبتلابه اوتیسم» نوشته فهیمه آرین، سیده فاطمه میرباقری و فاطمه ابراهیمی؛ «شناخت اوتیسم، راهنما برای کارفرما» نوشته فهیمه آرین، فاطمه ابراهیمی و سیده فاطمه میرباقری؛ «نیک چه مشکلی دارد» نوشته محسن یحیویی زنجانی، فاطمه ابو ترابی و «بسته آموزشی کتابچه فعالیت برای کودکان» نوشته فاطمه ابو ترابی و فهیمه آرین رونمایی شد.



ارسال نظر