یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸

گفتگو با کتابدار کتابخانه عمومی گلشهر چابهار؛

بهترین مأمن برای کودکان و نوجوانان مناطق سیل‌زده

با كتابداران

عصمت حمیدی کتابخانه‌های عمومی را بهترین جایگزین موقت در ادامه تحصیل‌ کودکان و نوجوانان مناطق سیل‌زده و مکانی مطمئن برای گذراندن اوقات فراغت آنها در مسیری کاملاً فرهنگی دانست.

عصمت حمیدی کتابدار کتابخانه عمومی گلشهر چابهار (سیستان و بلوچستان) در گفتگو با پایگاه‌اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به تجربه موفق برگزاری پویش بهار مهربانی اظهار کرد: استفاده از «خلاقیت» بهترین شیوه‌ای است که کتابخانه‌های عمومی در مواجهه فرهنگی با بلایی مثل سیل و زلزله به کار می‌گیرند. ایده برگزاری «پویش بهار مهربانی» از سوی نهاد در جریان وقوع زلزله و سیل در استان‌های گلستان، لرستان و کرمانشاه و ... و همکاری و همراهی مردم با این حرکت مثال‌زدنی و ارسال اسباب‌بازی، نوشت‌افزار، کتاب و سایر اقلام فرهنگی به این مناطق، یک حرکت مبتکرانه و بسیار مفید برای گروه‌های آسیب‌پذیرتر همچون کودکان و نوجوانان بود.

وی در ادامه افزود: اطلاع‌رسانی و فعال بودن کتابداران در طرح‌های حمایتی پس از وقوع بلایای طبیعی می‌تواند عاملی تعیین‌کننده در ترغیب و تشویق مردم برای کمک‌رسانی باشد. در بسیاری از مناطق کتابداران به مثابه افرادی قابل اعتماد هستند و پیشگام شدن شان می‌تواند گروه‌های اجتماعی را در همیاری فرهنگی متمرکز و همراه کند.

این کتابدار با پیشنهاد انتقال آموزش از مدارس به کتابخانه‌ها تا زمان استقرار و بهبودی شرایط پس از سیل، عنوان کرد: یکی از کارهای ویژه‌ای که کتابخانه‌های عمومی در شهرها و روستاهای مجاور مناطق آسیب‌دیده می‌توانند انجام دهند، در اختیار گذاشتن سالن‌های مطالعه برای برگزاری کلاس‌های درسی و جبرانی برای کودکان و نوجوانانی است که مدارس‌شان دچار آسیب‌های جدی شده است. در واقع کتابخانه هم می‌تواند جایگزینی موقت برای ادامه تحصیل‌ آنها و هم مکانی مطمئن برای گذراندن اوقات فراغت آنها در مسیری کاملاً فرهنگی باشد.

حمیدی با یادآوری مختصات کودکان و نوجوانان مناطق سیل‌زده خاطرنشان کرد: وقتی در مورد کودکان و نوجوانان سیل‌زده صحبت می‌کنیم نباید از یاد ببریم که با گروهی حساس که یک حادثه مهیب و تکان‌دهنده را پشت‌سر گذاشته‌اند مواجه هستیم. آنها اغلب روحیه‌ای آسیب‌دیده و حال و هوایی غمگین و افسرده دارند؛ به همین خاطر سویه برنامه‌های فرهنگی الزاماً باید در مسیری حرکت کنند که در کنار تبلور احساسات همدلانه، شادی‌آور و روحیه‌بخش باشد.

وی همچنین اضافه کرد: خوشبختانه کتابخانه‌های عمومی در سال های اخیر به بخش‌های کودک مناسبی تجهیز شده‌اند که به خوبی می‌توانند پذیرای گروه‌های مختلفی از کودکان و نوجوانان سیل‌زده باشند. بازی کردن در این بخش‌ها و سرگرم کردن‌شان با شیوه‌های فرهنگی به خوبی می‌تواند آنها را از عمق فاجعه‌ای که دچارش شده‌اند دور نگه دارند.

کتابدار کتابخانه عمومی گلشهر با اشاره به فواید حضور کتابداران در مناطق آسیب‌دیده، گفت: برپایی چادرهایی به عنوان کتابخانه‌ عمومی سیار در مناطق آسیب‌دیده و برگزاری نشست‌های قصه‌گویی، کتابخوانی، جمع‌خوانی و... می‌تواند بهترین شیوه برای تجدید روحیه در آنها و عاملی مؤثر در کاهش آسیب‌های پس از حادثه باشد.

حمیدی در پایان یادآور شد: کتابداران مستقر در مجاورت مناطق آسیب‌دیده مسئولیتی دو چندان دارند و در واقع وارد آزمونی بزرگ شده‌اند. آنها می‌توانند  فراتر از ملزومات کاری به استقبال نوعی از امداد با ماهیت فرهنگی و متأثر از کتاب بروند. آنها که شرایط، آمادگی و مقدورات مورد نیاز را دارند می‌توانند به صورت داوطلبانه به کمک مردم آسیب‌دیده بشتابند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 5 =