دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵

گفتگو با کتابدار کتابخانه عمومی ثامن الائمه(ع) کبودرآهنگ؛

کتابدارانِ کتابخانه‌های عمومی معتمدین مردم در مناطق محروم هستند

با كتابداران

مصطفی زارعی با اشاره به کارکردهای فرهنگی و اجتماعی کتابخانه‌های عمومی، کتابخانه‌ها را محلی قابل اعتماد برای اهالی مناطق محروم دانست که کتابدارانش را به عنوان مشاورانی امین در سایر حوزه‌ها پذیرفته‌اند.

مصطفی زارعی کتابدار کتابخانه عمومی ثامن الائمه(ع) کبودرآهنگ در استان همدان در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به کمبودهای اماکن فرهنگی در روستاها عنوان کرد: به دلیل محدودیت‌ها و فقدان مکان‌های فرهنگی در مناطق محروم برگزاری کلاس‌های آموزشی در کتابخانه پیش از هر چیز دیگر باعث آشنایی بیشتر گروه‌های مختلف سنی با این مکان فرهنگی می‌شود.

وی افزود: اینکه کودکان و نوجوانان به جای اتلاف وقت به بهانه کلاس‌ها و برنامه‌های مختلف به کتابخانه بیایند فی‌نفسه دعوتی مثبت و سازنده به حساب می‌آید که نباید به راحتی از کنار آن گذشت.

این کتابدار با اشاره به ظرفیت‌های مساجد و مدارس روستا، خاطرنشان کرد: یکی از شیوه‌های کارا در برگزاری کلاس‌های آموزشی استفاده از ظرفیت‌های مدارس، مساجد و پایگاه‌های بسیج است. همیاری آنها می‌تواند بهترین مسیر را برای برنامه‌ریزی هدفمند و مستمر این دوره‌ها مهیا کند.

وی اضافه کرد: برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی می‌توانند تنها در حوزه‌های فرهنگی نباشند؛ کلاس‌های ورزشی و اجتماعی همواره با استقبال از سوی گروه‌های مختلف سنی مواجه و بسیار نیز برای آنها کاربردی و الهام‌بخش بوده است.

زارعی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به کارکردهای فرهنگی و اجتماعی کتابخانه‌ها در سالهای اخیر، بیان کرد: امروز کتابخانه‌های عمومی در نقاط محروم‌تر به مثابه مکانی قابل اعتماد برای اهالی منطقه مبدل شده‌اند و بسیاری از ساکنین این مناطق، کتابداران را نه‌تنها به عنوان کارشناس کتاب و کتابخوانی، که به عنوان مشاورانی امین در سایر حوزه‌ها پذیرفته‌اند.

کتابدار کتابخانه عمومی ثامن الائمه(ع) کبودرآهنگ با اشاره به اولویت کلیدی هر کتابدار، خاطرنشان کرد: کتابدار همانطور که از اسمش نیز بر می‌آید باید همواره با کتاب همراه و عجین باشد. کتاب و کتابدار هرگز نباید از یکدیگر دور بمانند و پیوند میان آنها کمرنگ شود. مردم و علی‌الخصوص کودکان و نوجوانان باید به وضوح این رابطه دو طرفه و این همزیستی با اهمیت را به چشم ببینند وگرنه آن تأثیر مدنظر حاصل نخواهد شد.

وی همچنین اضافه کرد: کتابداران باید با روانشناسی کودک آشنا باشند تا بتوانند با توجه به حساسیت‌های سنی کودکان و نوجوانان بهترین مسیر و صحیح‌ترین تعامل را با آنها برقرار کنند. به گمان من استفاده از مکانیسم «پاداش(جایزه دادن)» یکی از مؤثرترین ابزارهایی است که می‌تواند باعث دلگرمی و ایجاد انگیزه در فعالیت‌های فرهنگی این گروه سنی در کتابخانه شود.

زارعی در پایان گفت: کتابدار می‌تواند با حضور در بخش‌ها و لایه‌های مختلف جامعه با مردم ارتباط برقرار کند و با تکیه بر سواد جامعه‌شناختی و روان‌شناختی‌اش زمینه مساعد برای حضور آنها در کتابخانه را فراهم سازد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 7 =