حسین خدابنده کتابدار کتابخانه عمومی امام رضا(ع) شهرستان آبیک در استان قزوین در گفتگو با پایگاه اطلاعرسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور با اشاره به برگزاری برنامههای متنوع فرهنگی در مدارس، عنوان کرد: بردن کتاب به مدارس، برگزاری برنامههای فرهنگی و اهدای جایزه به دانشآموزان تلنگری مناسب برای ترغیب آنها در مراجعه مجدد به کتابخانه و کاستن فاصله میان دانشآموز و کتاب و کتابخانه است.
وی اضافه کرد: بازگشت دانشآموزان به محیط خانوادگی و تعریف ماوقع حضور کتابداران در مدرسه، خود زمینهساز آشنایی والدین کودکان و نوجوانان با کتابخانه است. چه آنکه بسیاری از همین دانشآموزان توانستهاند اعضای خانوادهشان را نیز به کتابخانه آورده و باعث عضویت والدینشان در کتابخانه شوند.
خدابنده با اشاره به تأثیرات حضور در مدارس در سال های اخیر خاطرنشان کرد: این شیوه در سال های اخیر باعث شده آمار عضویت این گروه سنی در کتابخانهها افزایش قابل ملاحظهای پیدا کند و به تبع آن میزان سرانه مطالعه نیز دستخوش تغییرات مثبت شود.
این کتابدار «قصهگویی» را شیوهای کارآمد برای گروه سنی کودک و نوجوان دانست و گفت: تصویرسازی و رویاپردازی از طریق قصهگویی باعث میشود کودکان خودشان را در بطن داستانها حس کنند. این حالت بهترین موقعیت برای انتقال بسیاری از مفاهیم پایه و کلیدی به آنهاست.
وی افزود: ما در کتابخانه امام رضا(ع) با انتخاب مضامین مناسبتی، تلاش میکنیم قصههایی را برای کودکان نقل کنیم که در آن واقعیتهای جامعه نیز به صورتی ساده و با لحنی کودکانه به آنها بیان شود. بیان قصه با این مضامین آن هم با زبانی کودکانه، باعث درک آسانتر مفاهیم در آنها میشود.
خدابنده در پایان به لزوم برقراری تعامل با کودکان و نوجوانان در کتابخانه یادآور شد: شریک کردن بچهها به کارهای کتابخانه، تعامل با آنها در برگزاری برنامههای مختلف فرهنگی و بهره جستن از مکانیسم تشویق میتواند ضمن افزایش میل کودکان و نوجوانان به حضور در کتابخانه و ایجاد انگیزه در مطالعه کتاب، باعث خلق تعاملی مثبت و سازنده میان آنها، کتابداران و کتابخانه شود.
ارسال نظر