چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۸

گفتگو با کتابدار کتابخانه عمومی علامه امینی نیر؛

امداد حیاتی کتابداران برای پر کردن جای خالی کتاب در مدارس

رابطه كتاب و كتابدار 7

پیمان جلیل‌پور با تأکید بر فواید «قصه‌گویی» برای گروه سنی کودک و نوجوان در کتابخانه‌ها، رواج پیدا کردن قصه در میان آنها را باعث ایجاد مجموعه‌ای تعیین‌کننده از رفتارها و آموزه‌هایی دانست که در سنین بالاتر به کارشان می‌آید.

پیمان جلیل‌پور کتابدار کتابخانه عمومی علامه امینی شهرستان نیر در استان اردبیل در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اهمیت برگزاری جلسات معرفی کتاب در مدارس، اظهار کرد: یکی از فواید معرفی کتاب در مدارس کاهش اضطراب و تقویت صحبت کردن در حضور دیگران است.

وی اضافه کرد: اعتماد به نفس و کاهش استرس از مهم‌ترین دستاوردهایی است که برگزاری برنامه‌های فرهنگی در مدارس فراهم می‌کند. مضاف بر این حضور کتابدار در مدارس باعث آشنا شدن بیشتر دانش‌آموزان با کتاب و کتابخانه می‌شود و یک دلگرمی نزد مسئولان مدارس ایجاد می‌کند که کسی پیگیر وضعیت کتاب و کتابخوانی در اوقات فراغت دانش‌آموزان است.

جلیل‌پور با اشاره به همکاری کتابداران با مدارس و مهدهای کودک در برگزاری برنامه‌های فرهنگی، بیان کرد: حضور در مهدهای کودک، مراکز پیش‌دبستانی و مدارس توسط کتابدار محرکی مناسب برای معرفی کتابخانه، منابع و خدمات آن به دانش‌آموزانی است که شاید کمتر مجالی برای حضور در این مکان فرهنگی داشته باشند. در حضورهایمان در مدارس اغلب با دبیران در خصوص نحوه همکاری و ارتقای کمی و کیفی کتابخوانی دانش‌آموزان همفکری و چاره‌اندیشی‌ می‌کنیم. مثلاً یکی از دبیران ادبیات از دانش‌آموزان خود خواسته بود در صورت عضویت در کتابخانه و امانت گرفتن یک کتاب و معرفی آن در کلاس به سایر همکلاسی‌ها، ۲ نمره اعطاء خواهد کرد.

وی افزود: متأسفانه در دوره کنونی گاهی دیده می‌شود که بسیاری پدرها و مادرها همانند گذشته برای فرزندان‌شان قصه نمی‌گویند. قصه‌گویی در کنار سایر آموزش‌های مورد نیاز برای یک کودک و خردسال، شیوه‌ای بسیار مهم به حساب می‌آید که نباید کمرنگ شود.

این کتابدار در ادامه خاطرنشان کرد: قصه‌گویی با استفاده از زبانی صمیمی و آسان، اثرگذاری وسیعی دارد و باعث می‌شود دایره واژگان کودکان افزایش پیدا می‌کند. رواج پیدا کردن قصه در میان آنها باعث ایجاد مجموعه‌ای تعیین‌کننده از رفتارها و آموزه‌هایی می‌شود که در سنین بالاتر به کارشان می‌آید.

جلیل‌پور در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به تجربیات حضورش در مراکز پیش‌دبستانی خاطرنشان کرد: در برخی از مراجعات به مهدهای کودک و مراکز پیش‌دبستانی به وضوح ارجح قرار دادن آموزش‌های دیگر از جمله ریاضیات، زبان خارجه و ... بر قصه‌گویی به چشم می‌خورد. هرچند این حقیقت به هیچ عنوان خوشایند نیست اما می‌تواند برای کتابداران یک فرصت تلقی شود؛ حضور در این مراکز و برگزاری جلسات قصه‌گویی می‌تواند یک امداد حیاتی برای جلوگیری از این خلأ محسوب شود.

وی در پایان با اشاره به ارتقای کیفیت کتابخانه‌های عمومی در سال‌های اخیر گفت: کتابخانه‌های عمومی در سال های اخیر شاهد پیشرفت‌های فراوانی به نسبت گذشته بوده‌اند و به فضای استاندارد بیش از هر زمان دیگر نزدیک شده‌اند. کتاب‌ها نیز متنوع‌تر شده‌اند و با صفحه‌آرایی‌ها، تصویری‌گری‌ها و مطالب خواندنی نسبت به همیشه جذاب‌تر شده‌اند. به نظر می‌رسد آگاه‌سازی و برقراری پیوند میان دانش‌آموزان و کتابخانه در این بزنگاه از طریق تلاش‌های کتابداران بسیار مهیا است و نباید این فرصت را نادیده گرفت و در انجام آن کوتاهی کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 3 =