سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲

کتابدار کتابخانه عمومی شهید مدنی شهرستان تویسرکان:

مطالعه در قالب بازی و کار گروهی، ضامن حضور مستمر کودک در کتابخانه است

كتابخانه شهيد مدني- عكس اصلي - کراپ‌شده

مریم بیات، کتابدار کتابخانه عمومی شهید مدنی شهرستان تویسرکان اظهار داشت: وقتی بازی و کار گروهی با مطالعه همراه می شود، اشتیاق به کتاب و کتابخوانی در کودک شکل گرفته و حضور مستمر وی را در محیط کتابخانه تضمین می کند.

مریم بیات، کتابدار کتابخانه عمومی شهید مدنی شهرستان تویسرکان استان همدان در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: کتابخانه عمومی شهید مدنی، به عنوان قدیمی ترین کتابخانه عمومی استان همدان در سال ۱۳۴۳ با عنوان «کتابخانه و قرائت‌خانه فرهنگ تویسرکان»، با ۵۰۰ جلد کتاب کار خود را آغاز کرد. این کتابخانه هم اکنون در زمینی به مساحت ۸۶۶ مترمربع واقع است و با داشتن ۲۵هزار نسخه کتاب و بخش های کودک و نوجوان، مرجع، استان شناسی، نشریات، اینترنت و ... به ارائه خدمات کتابخانه ای می پردازد. از آنجا که این کتابخانه در بخش مرکزی و خیابان اصلی شهر واقع شده، مراجعان ما از تمامی اقشار به آسانی به این مرکز دسترسی دارند. همچنین در همسایگی کتابخانه چندین مدرسه و نیز اداراتی چون آموزش و پرورش، ارشاد، بهزیستی و ... قرار دارد که ما تعامل مستمر با این ادارات را به منظور برنامه ریزی برای ارائه خدمات بهتر در برنامه کاری خود قرار داده ایم؛ چراکه اعتقاد داریم، ارتباط با این مراکز و استفاده از ظرفیت های آن ها به غنی تر شدن برنامه های کتابخانه کمک کرده است.

وی تصریح کرد: تنوع برنامه های کتابخانه ای و موقعیت جغرافیایی مناسب،‌ کتابخانه شهید مدنی را به محل مراجعه کتابخوانان از تمامی اقشار تبدیل کرده است.

بیات با اشاره به فعالیت های فرهنگی این کتابخانه، اظهار داشت: وجود بخش کودک فعال، یکی از جذابیت های کتابخانه برای مراجعه قشر کودک و نوجوان است. وقتی بازی و کار گروهی با مطالعه همراه می شود، اشتیاق به کتاب و کتابخوانی در کودک شکل گرفته و حضور مستمر وی را در محیط کتابخانه تضمین می کند. همچنین در خلال این فعالیت ها حس همکاری و مشارکت در کودکان ایجاد می شود و آنان با یادگیری مهارت های اجتماعی همچون شیوه اظهار نظر در جمع، رعایت حقوق دیگران و ... برای ورود به اجتماع آماده می شوند.

وی افزود: به تجربه یافته ام که مسابقه، رقابت و دریافت جایزه برای کودکان جذابیت دارد؛‌ به همین دلیل بسیاری از فعالیت های کتابخوانی را در قالب برگزاری مسابقه انجام می دهیم. به عنوان مثال با اجرای مسابقه «ببین و بگو» ویژه گروه سنی کودک،‌ تعدادی کتاب انتخاب می کنم و پس از بیان توضیحاتی در خصوص موضوع و نویسنده اثر، با خواندن بخشی از کتاب،‌ از کودکان می خواهم که عنوان کتاب را حدس بزنند.

بیات ادامه داد: در ایام دهه فجر نیز مسابقه ای با عنوان «پازل شعارهای انقلاب» ویژه کودکان و نوجوانان برگزار کردیم. در این برنامه با استفاده از یونولیت، قطعات پازل درست کردیم که هر یک حاوی بخشی از شعار بود و کودکان می بایست با مرتب کردن تکه های پازل،‌ شعارها را کامل می کردند. همچنین با حضور در مدارس،‌ مسابقه «دانستنی های انقلاب» را برگزار کردیم. در این مسابقه با طراحی سوالاتی، اطلاعات کودکان و نوجوانان را در این زمینه محک زدیم و آنان را به کسب آگاهی بیشتر در موضوع انقلاب ترغیب کردیم؛ به این ترتیب ضمن معرفی کتابخانه، کودکان حضور در برنامه ای فرهنگی را تجربه کردند که زمینه ساز مراجعه آنان به کتابخانه شد.

وی اظهار داشت: کلاس های آموزش کاردستی، نقاشی و خوشنویسی ویژه کودکان و نوجوانان نیز در کنار نشست های کتاب‌خوان، جلسات قصه گویی و جمع خوانی، از برنامه های پر مخاطب کتابخانه ما است که به صورت مستمر برگزار می شود.

کتابدار کتابخانه عمومی شهید مدنی، زنان خانه دار را از دیگر مراجعان دائمی کتابخانه معرفی کرد که شرکت در نشست های کتابخوان از برنامه های مورد علاقه آنان است.

وی گفت: برای ترغیب بیش از پیش بانوان به حضور در برنامه های کتابخانه،‌ در حاشیه برگزاری نشست های کتابخوان،‌ مسابقاتی همچون حل جدول برگزار می کنیم و به کسانی که رمز جدول را پیدا می کنند، به قید قرعه جایزه می دهیم. علاوه بر این، شرکت در کلاس های مشاوره نیز از برنامه های مورد علاقه بانوان است؛ این کلاس ها با همکاری مربیانی از اداره بهزیستی در کتابخانه برگزار و موضوع جلسات نیز عموما از سوی شرکت کنندگان تعیین می شود. جلسات مشاوره تاکنون با محوریت موضوعاتی همچون فرزندپروری و پیشگیری از اعتیاد برگزار شده است.

بیات ادامه داد: نشست های نقد کتاب، جمع خوانی و جلسات سیر مطالعاتی با دنبال کردن موضوعی مشخص و یا آثار یک نویسنده در چند جلسه، از فعالیت هایی است که بسیار مورد استقبال دانشجویان و همچنین زنان خانه دار قرار می گیرد.

مریم بیات که مدت ۱۳ سال است در کسوت کتابدار خدمت می کند، تحصیل در این رشته را به صورت اتفاقی آغاز کرد اما رفته رفته به این حوزه علاقمند شد؛ وی در این خصوص گفت: با گذراندن دوره کارآموزی، این حرفه را بسیار منطبق با روحیه و علایقم یافتم و امروز کار در محیط کتابخانه، ارتباط با مراجعه کننده و داشتن نقشی، هر چند کوچک در افزایش آگاهی و ترغیب آنان به مطالعه را، مایه افتخار می دانم.

وی لحظه لحظه کار در کتابخانه را شیرین و خاطره ساز دانست و گفت: یادم می آید در سال های آغازین حضورم در این کتابخانه، کودک ۵ ساله ای هر روز به همراه مادرش به کتابخانه می آمد؛‌ خیلی به مادرش وابسته بود، بدون او حتی حاضر نبود به میان همسالان خود در بخش کودک برود. به همین دلیل سعی کردم، کتابخانه را در نظر او به مکانی دوست داشتنی تبدیل کنم به گونه ای که کتابدار و کتاب را دوست خود بداند. کوچک تر که بود با جایزه های کوچک کودکانه مثل یک شکلات او را به حضور مجدد در کتابخانه دعوت می کردم؛ به کتابخانه که می آمد با تورق مجلات عکس، نشان دادن کتاب های مصور جذاب، خواندن داستان و کشیدن نقاشی، سعی می کردم از حضور چند ساعته وی در کتابخانه، خاطره ای شیرین بسازم که در ذهن او ثبت شود. این کودک ۵ ساله، حالا ۱۴ ساله شده و از اعضای نوجوان فعال کتابخانه ما است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 11 =