سالار ایرانی کتابدار کتابخانه عمومی مولویکرد شهر کانیدینارِ شهرستان مریوان در استان کردستان در گفتگو با پایگاه اطلاعرسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور با اشاره به قدمت ۲۴ ساله این کتابخانه، عنوان کرد: کتابخانه عمومی مولویکرد در شهر کوچک کانیدینار در امتداد مسیر شهر سنندج به مریوان قرار دارد؛ شهری که جز تنها کتابخانه عمومیاش هبچ مرکز فرهنگی دیگری ندارد و همین باعث شده تا کتابخانه موقعیتی ممتاز، یکه و کلیدی در معادلات فرهنگی کانیدینار ایفا کند؛ بهطوریکه کانیدینار با اینکه جمعیتی کمتر از ۱۰ هزار نفر دارد اما کتابخانهاش با بیش از ۸۵۰ عضو فعال، وضعیتی مطلوب و امیدوارکننده دارد.
ایرانی با اشاره به جایگاه کتابخانه در کانیدینار و نگاه مردم این شهر به این مکان فرهنگی بیان کرد: با توجه به دیدگاهها و بافت سنتی حاکم بر شهر و وجود حساسیتها و کمبودهای فراوان در حوزههای فرهنگی، همیشه از «اعتماد سازی» به عنوان یک راهبرد در برقراری ارتباطی مؤثر و دو طرفه با مردم شهر استفاده کردهایم.
وی اضافه کرد: برای برقراری ارتباط و اعتمادسازی از کمکها و همراهی امامجمعه شهر تا معلمین، خیرین و سایر اقشار بهره گرفتهایم. پشتیبانیهای مادی و معنوی آنها نیز از اهدای کتاب و سایر تجهیزات مورد نیاز کتابخانه تا آگاهسازی خانوادهها و حمایت از کتابخانههای عمومی همیشه یکی از امتیازات و دلگرمیهای کتابخانه در شهر کانیدینار بوده است.
کتابدار کتابخانه عمومی مولویکرد همچنین اضافه کرد: از سالهای پیش تاکنون همواره در نشستهای اولیاء و مربیان مدارس شرکت میکنیم و با اعتمادسازی در میان خانوادهها زمینه را برای حضور فرزندان آنها، به خصوص دختران، در کتابخانه فراهم میکنیم. خروجی این دست از تلاشهایمان عضویت خانوادههایی است که تمام اعضای آنها از پدر و مادر گرفته تا برادر و خواهر در کتابخانه است.

ایرانی در بخش دیگری از این گفتگو با برشمردن ویژگیهای خاص کانیدینار، استقبال بانوان از کتابخانه را نسبت به آقایان بیشتر دانست و خاطرنشان کرد: از آنجا که اغلب مردان کانیدینار برای کار به مریوان و نقاط مرزی این شهرستان میروند کمتر در شهر حضور دارند به همین خاطر طبعاً استقبال گروههای سنی بزرگسال، علیالخصوص آقایان از کتابخانه کمتر است. با این حال بیشتر برنامههای کتابخانه برای این گروه سنی معطوف به بانوان خانهدار است. در واقع جذب این گروه به کتابخانه زمینهای مساعد برای حضور فرزندان آنها در کتابخانه نیز ایجاد میکند.
وی بیشترین سرمایهگذاری در کتابخانه مولویکرد را گروه سنی کودک و نوجوان عنوان کرد و افزود: ایجاد علاقهمندی به کتابخانه و فعالیتهای فرهنگی آن در سالهای اخیر البته باعث جا افتادن فرهنگ حضور و استفاده از کتابخانه در میان این گروه سنی بوده، به طوری که نتایج مثبت آن در سالهای اخیر به وضوح قابل مشاهده است.
ایرانی در تشریح مهمترین برنامههای کتابخانه مولویکرد، گفت: نشستهای کتابخوان یکی از اصلیترین برنامههای ما در کتابخانه است که هم در دو مدرسه و هم در کتابخانه به صورت مستمر برگزار میشود.
وی همچنین افزود: در کتابخانه اعتقاد ویژهای به برگزاری نشستهای جمعخوانی داریم و سعی میکنیم از تمام ظرفیتها و تأثیرات مثبت و سازنده آن در کودکان و نوجوانان استفاده کنیم. در این نشستها که از قضا با استقبال خوب اعضاء مواجه میشود به صورت خودمانی دور هم جمع میشویم و هر کدام چند صفحهای از یک کتاب را میخوانیم و ضمن خوانش آن به صورت دستهجمعی، از یک سو فعالیتی گروهی را انجام میدهیم و از سوی دیگر به صورت هدفمند در لذتبردن از دریایِ دلپذیر و مطبوعِ قصههای یک کتاب به صورت همزمان شریک میشویم.

کتابدار کتابخانه عمومی مولویکرد در ادامه با اشاره به سیستمهای گرمایشی و سرمایشی کتابخانه، بیان کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی شهر کانیدینار و حضور در منطقهای کوهستانی، اهمیت سیستمهای سرمایشی بسیار مهم است. خوشبختانه سیستم سرمایش کتابخانه در سالهای پیش از شوفاژ به گازی تغییر پیدا کرده و تقریباً هیچ مشکلی در خصوص کنترل دمای بسامان در کتابخانه نداریم. کولرهای کتابخانه نیز در سالهای اخیر تعویض شدهاند و یک کولر جدید نیز در سال گذشته به جمع قبلیها افزوده شده است تا در فصول گرم سال نیز دمای مطبوعی برای اعضاء و مراجعین به کتابخانه مهیا باشد.
ایرانی در بخش پایانی این گفتگو با تأکید بر اهمیت و لزوم مطالعه کتاب توسط سوی کتابداران گفت:تأثیر مطالعه در کارم به عنوان یک کتابدار را به وضوح در سالهایی که مشغول به این کار هستم دریافتهام. کتابدار زمانی میتواند در اعضاء تأثیرگذار باشد که حضور و همراهیاش با کتاب توسط آنها مشاهده شود. به عنوان مثال و قتی برای برگزاری برنامهای به مدرسه میروم و در مقابل پرسشهای دانشآموزان در خصوص اینکه آیا فلان کتاب را خواندهام و یا نظرم در مورد بهمان کتاب چیست، بیشتر از پیش به لزوم خواندن کتاب و به روز بودن در حرفهام پی میبرم. در واقع در جمع مراجعین و اعضاء، کتابدار جدا از ویژگیهایی متنوعی که باید واجد آن باشد، میبایست در کتابخوانی یک الگو نیز باشد. نمیتوان این حقیقت را نادیده انگاشت که تأثیر افراد کتابخوان برای ترغیب به مطالعه به مراتب بیش از افراد کتابنخوان است.
ارسال نظر