سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷

کتابدار کتابخانه شهید بهشتی آشخانه:

استقبال از پویش «بهار مهربانی» نتیجه تأثیرگذار توجه به کودکان در کتابخانه‌ها است

با كتابداران 9

مهدی‌قاسم‌پور صحنه‌های پراحساس همراهی کودکان در پویش «بهار مهربانی» و استقبال روزافزون آنها برای حضور در برنامه‌های بخش‌های کودک را نتیجه مستقیم دوراندیشی و برنامه‌ریزی نهاد در استقرار و تثبیت این بخش‌ها در کتابخانه‌های عمومی دانست.

مهدی قاسم‌پور، کتابدار کتابخانه عمومی شهید بهشتی شهر آشخانه در شهرستان مانه و سملقان در استان خراسان‌شمالی در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تأکید بر لذت قلبی‌اش در کار به عنوان یک کتابدار بیان کرد: فرصت کار در کتابخانه‌های مختلفی را داشتم از روستایی تا شهری و همین باعث شده تا تجارب ارزشمندی را از کار در این مکان فرهنگی کسب کنم.

قاسم‌پور با اشاره به مهم‌ترین ویژگی کتابخانه عمومی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین ویژگی کتابخانه عمومی شهید بهشتی آشخانه را «کار فرهنگی» ‌می‌دانم. تقریباً تمام برنامه‌های فرهنگی رایج در کتابخانه‌های عمومی در کتابخانه ما نیز برگزار می‌شود اما در کنار آنها نیز همواره با طرح‌های ابتکاری و کاربردی تلاش می‌کنیم تا برگزاری برنامه‌های فرهنگی با انرژی و استمرار به کار خود ادامه دهد.

وی اجرای طرح «یاوران دانش» در کتابخانه شهید بهشتی را یکی از برنامه‌های ویژه این کتابخانه در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه عنوان کرد و گفت: در طرح «یاوران دانش» برگه‌هایی در اختیار اعضای کودک و نوجوان کتابخانه داده می‌شود و در ازای کتاب‌هایی که برای مطالعه به امانت می‌گیرند به آنها امتیار تعلق می‌گیرد. اعضاء همچنین در صورت ترغیب اعضای خانواده‌شان به عضویت در کتابخانه می‌توانند شمار امتیازات خود را نیز افزایش دهند. با رسیدن امتیاز هر عضو به عدد ۳۰، جایزه‌ای ویژه از طرف کتابخانه در مدرسه محل تحصیل عضو و در حضور سایر هم‌کلاسی‌هایش به او داده می‌شود. طرح «یاوران دانش» در واقع شیوه‌ای زنجیره‌ای برای انتقال و تشویق فرهنگ مطالعه از یک عضو کودک و نوجوان به سایرین است.

قاسم‌پور اضافه کرد: یکی از خاطرات شیرین در این طرح وقتی رقم خورد که یکی از کودکان پس از به امانت گرفتن نخستین کتابش از کتابخانه برای افزایش امتیازاتش از همان ابتدا آستین‌ها را بالا زده بود و با مراجعه به مغازه پدرش که جوشکار بود؛ او را برای عضو شدن به کتابخانه آورده بود.

وی افزود: در کنار اجرای طرح «یاوران دانش»، برگزاری مستمر کلاس‌های نمایشنامه‌خوانی و جلسات کانون ادبی کتابخانه با محوریت مثنوی‌خوانی از دیگر برنامه‌های فرهنگی کتابخانه عمومی شهید بهشتی آشخانه هستند.

کتابدار کتابخانه شهید بهشتی آشخانه در بخش دیگری از صحبت‌هایش عنوان کرد: نشست‌های کتاب‌خوان یکی دیگر از تأثیرگذارترین برنامه‌های فرهنگی است که در مدت کتابداری‌ام با آن برخورد کرده‌ام. نشست‌هایی که ابتدا در کتابخانه برگزار می‌شد اما در ادامه با همراهی مدارس و برگزاری آن در میان دانش‌آموزان رفته‌رفته آنقدر به عنوان حرکتی فرهنگی جا باز کرده که هر هفته شاهد برگزاری خودجوش این سلسله نشست‌ها در مدارس آشخانه به عنوان برنامه‌ای ثابت هستیم. تا جایی که مدارس با تبحر و تجربه‌ای که از برگزاری این نشست‌ها به دست آورده‌اند، خودشان به صورت اختصاصی آن را برگزار می‌کنند.

قاسم‌پور یکی از اتفاقات مهم و اثرگذار در کتابخانه شهید بهشتی را افتتاح ساختمان جدید آن در ماه‌های گذشته دانست و بیان کرد: هر قدر جابه‌جایی ۳۵ هزار عنوان کتاب از مکان قبلی کار دشواری بود اما شیرینی فرا رسیدن روزهای پربار و مطبوع فعلی حسابی خستگی ما را در کرده است. زیبایی و جذابیت‌های بنای ساختمان جدید کتابخانه باعث شده در کنار خاص بودن این مکان در میان دیگر ساختمان‌های شهر آشخانه، عاملی برای حضور بیشتر اقشار مختلف در آن نیز باشد. به طوری که افزایش ملموس عضویت در کتابخانه در شش ماه گذشته در کنار درخواست‌های هفتگی مدارس برای حضور دانش‌آموزان در کتابخانه به وضوح از استقبال و بالا رفتن آمار مراجعه به کتابخانه خبر می‌دهند.

این کتابدار با برشمردن اهمیت فراوان بخش «نوسوادان» در کتابخانه‌ها تصریح کرد: راهنمایی و نشان دادن مسیر آگاهی برای کسی که اساساً سواد ندارد و یا در ابتدای کسب آن است از طریق بخش نوسودان در کتابخانه‌های عمومی می‌تواند یکی از اتفاقات مهم در این مراکز فرهنگی باشد.

وی اضافه کرد: یکی از قسمت‌های نسبتاً فعال کتابخانه عمومی شهید بهشتی، بخش «نوسوادان» است. جرقه ایجاد این بخش با اهدای یک سری کتاب مرتبط با همین موضوعات از سوی یک نوسواد به کتابخانه کلید خورد. با اینکه معتقدم همچنان به برنامه‌ریزی‌های بیشتری برای رونق دادن بیشتر و افزایش شمار نوسوادان برای استفاده از این بخش نیاز داریم، امیدوارم با توجه به اهمیت فوق‌العاده بالای این بخش به زودی شاهد شکوفایی بیشتر بخش نوسوادان در کتابخانه‌مان و البته سایر کتابخانه‌های عمومی مناطق مختلف کشور باشیم.

قاسم‌پور با تمجید از رویکرد نهاد در توجه و برنامه‌ریزی در خصوص بخش‌های کودک در کتابخانه‌های عمومی، گفت: یکی از اتفاقات مثبت و به شدت سازنده در سالهای اخیر تثبیت بخش‌های ویژه کودک در کتابخانه‌های عمومی و بهره گرفتن از سایر ابزارهای فرهنگی از جمله کاربرد اسباب‌بازی در این بخش‌ها است.

وی همچنین افزود: نتیجه این دوراندیشی را این روزها آشکارا در این بخش‌ها می‌بینیم؛ اینکه کودکان به‌واسطه تنوع برنامه‌ها در این بخش خودشان از والدین‌شان می‌خواهند که به جای پارک آنها را به کتابخانه بیاورند یک خبر خوب برای خانواده نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و اتفاقی به شدت مهم در حوزه ترغیب و تشویق این گروه سنی به مطالعه است.

کتابدار کتابخانه عمومی شهید بهشتی آشخانه با مرتبط دانستن تأثیرات فرهنگی بخش‌ کودک بر این گروه سنی، بیان کرد: خروجی پیوند این گروه سنی با کتابخانه را در پویش اخیرِ «بهار مهربانی» شاهد هستیم؛ وقتی اعضای کوک به همراه مادران و پدرانشان با اسباب‌بازی‌هایشان به کتابخانه می‌آیند و آن را برای هم‌سن و سالهای نادیده‌شان در مناطق سیل‌زده هدیه می‌دهند. وقتی یک دختر و پسر نوجوان از عروسک‌ یا دوچرخه‌اش می‌گذرد و آن را برا ی اهداء به کتابخانه می‌آورد دیگر نباید از تأثیری که کتابخانه در کنار سایر دستاوردهای زندگی‌اش برای آنها داشته به آسانی گذر کرد.

قاسم‌پور در ادامه این گفتگو به حضور سایر اعضاء و گروه‌های سنی در کتابخانه اشاره کرد و خاطرنشان کرد: به غیر از کودکان و نوجوانان از پزشک و بازنشسته تا دانشجو و بانوان خانه‌دار در کتابخانه عضو هستند و از کتاب‌ها و سایر خدمات کتابخانه استفاده می‌کنند. ادبیات داستانی، روان شناسی و دین نیز سه حوزه پر طرفدار این گروه‌های سنی در کتابخانه به حساب می‌آیند.

این کتابدار با ابراز رضایت از بسامان بودن سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی در کتابخانه، گفت: بر خلاف سالهای گذشته، با بهبود و تجهیز کتابخانه به سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی دیگر هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد، به طوری که به عنوان مثال با دمای مطبوعی که در کتابخانه بواسطه سیستم گرمایشی داشتیم زمستان اخیر را بدون درک سرما پشت سر گذاشته‌ایم؛ اتفاقی که در تابستان نیز با شیوه‌ای مشابه منتها در مورد گرما از سر خواهیم گذاشت.

قاسم‌پور در پایان با اشاره به لزوم مطالعه و آشنایی جدی با کتاب توسط یک کتابدار، تأکید کرد: طبیعی است کسی که خودش بانی و دست‌اندکار هر کاری است پیش از هر چیز می‌بایست به کاری که انجام می‌دهد مسلط باشد و گرنه به عالمی به عمل می‌ماند که هرگز نمی‌تواند در حوزه کاری‌اش مفید باشد. لذا کتابداری که با کتاب بیگانه باشد بیشتر از آنکه عنصری مطلوب در یک کتابخانه باشد بیشتر به کارمندی عادی می‌ماند که کارش انجام کارهایی سریالی و عادی است که شاید از عهده بسیاری برآید. معتقدم کتاب نخواندن یک کتابدار علی‌الخصوص با زمان‌های مفیدی که بواسطه شرایط کاری‌اش در کتابخانه در اختیار دارد، نابخشودنی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
9 + 2 =