شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶

گفتگو با کتابدار کتابخانه عمومی مرحوم حاجیان رانکوه؛

کتابداری در جزیره‌ای گرانبها و سرسبز از اندیشه

با كتابداران 7

کتابدار کتابخانه حاجیان رانکوه با اشاره به جذابیت‌های‌ کتابداری گفت: فرقی نمی‌کند در کجای کتابخانه باشم؛ سرتاسر محوطه کتابخانه با تمام بخش‌ها و اتمسفر نایابش برایم محدوده‌ای گرانبها به حساب می‌آید؛ جزیره‌ای‌ سرسبز از اندیشه و مالامال از آگاهی.

ابراهیم پیل‌بالا، کتابدار کتابخانه عمومی مرحوم علی حاجیان شهر رانکوهِ شهرستان املش در استان گیلان در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با اشاره به مجاورت این کتابخانه با شماری از مدارس شهر، بیان کرد: کتابخانه ما در کنار چند مدرسه قرار دارد و همین باعث شده تا تمهیدات و توجه ویژه‌ای به دانش‌آموزان این مدارس داشته باشیم و با برنامه‌ریزی و تدوین ویژه‌برنامه‌های متنوع، از فرصت استفاده کرده و بستری مناسب برای ساختن پایه‌های مطالعاتی برای آنها فراهم سازیم. در کنار توجه به دانش‌آموزان، در حال برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات مطالعاتی و پژوهشی به دانشجویان نیز هستیم.

وی در ادامه با مطلوب ارزیابی کردن استقبال گروه‌های مختلف سنی از این کتابخان، خاطرنشان کرد: وضعیت کتاب و کتابخانه در شهر رانکوه خوشبختانه خوب است؛ در سالهای اخیر به لحاظ پیشرفت مراجعین و امانت کتاب در حال پیشرفت نیز هستیم. با اینکه در گروه سنی جوان و بزرگسال نیز اعضاء و مراجعین فراوانی داریم اما نمی‌توان انکار کرد که رتبه نخست استقبال و حضور در کتابخانه در اختیار گروه سنی کودک و نوجوان است.

پیل‌بالا با اشاره به طرح‌های متنوع فرهنگی در کتابخانه عمومی حاجیان، عنوان کرد: از آنجا که به دلیل محدودیت‌ها و کمبودهای این منطقه برخی از والدین اعضای کودک و نوجوانِ کتابخانه مشکلاتی در خصوص سواد داشتند، ترتیبی اتخاذ کردیم تا آنها به همراه فرزندانشان به کتابخانه بیایند و از برنامه‌های ویژه ما استفاده کنند. نشست‌های کتاب‌خوان و کلاس‌های ویژه ما برای کم‌سوادان و نوسوادان اینک یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در کتابخانه ما برگزار می‌شود. حضور همزمان آنها با فرزندانشان در کتابخانه باعث تشویق به ارتقای سطح سواد و افزایش شوق کتاب‌خواندن در آنها می‌شود. در کنار تمام اینها نیز می‌تواند به عنوان کمکی ارزشمند برای هدایت فرزندانشان به دنیای شیرین کتاب، کتابخوانی و کتابخانه محسوب شود.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از برنامه‌های مستمر ما در کتابخانه عمومی حاجیان برگزاری نشست‌های ادبی است. بیش از ۴۰ نشست در موضوعات مختلف از جمله نقد ادبی، معرفی کتاب، شعرخوانی و ... برگزار کرده‌ایم که همواره با استقبال علاقه‌مندان این سلسله نشست‌ها همراه بوده تا جایی که در بسیاری از جلسات، شاهد حضور علاقه‌مندان از شهرستان‌های اطراف نیز هستیم. کلاس‌های آموزش قرآن کریم، قصه‌گویی، کاردستی و نقاشی نیز به صورت ثابت در کتابخانه دایر است و کودکان و نوجوانان در بیشتر فصول سال از پایه‌های ثابت این برنامه‌ها هستند.

کتابدار کتابخانه عمومی حاجیان رانکوه در ادامه تشریح برنامه‌های این کتابخانه به اجرای طرح «کتابخانه در مدرسه» اشاره کرد و عنوان کرد: در این طرح ضمن حضور در مدارس، کتابخانه‌ را به دانش‌آموزان معرفی می‌کنیم و با برگزاری کلاس‌های آموزشی و نشست‌های معرفی کتاب، آنها را در مواجهه با کتاب و کتابخوانی و کتابخانه قرار می‌دهیم تا دانش‌آموزان علاقه‌مند برای پیوستن و حضور فعال و هدفمند در کتابخانه تشویق شوند.

وی همچنین اضافه کرد: یکی دیگر از طرح‌های ما در کتابخانه، همکاری با بهزیستی و شناسایی مددجویان کودک و نوجوان و اهدای بسته‌های فرهنگی شامل؛ کتاب، نشریات و لوزام‌التحریر به آنها و سایر اعضای خانواده از طرف کتابخانه بود که در زمان خود باعث بهتر شدن حال خودمان و ان شاء الله بهتر شدن وضعیت فرهنگی آنها شد.

وی اضافه کرد: یکی از وظایفی که شخصاً به عنوان کتابدار در کتابخانه بر خودم واجب کرده‌ام سر زدن به روستاهای اطراف رانکوه است. در این سر زدن‌ها که هر دو هفته یکبار و در زمان‌های خارج از وقت کاری‌ام انجام می‌دهم با بسته‌ای از کتاب به میان مردم این مناطق می‌روم و در کنار معرفی کتابخانه و در صورت تمایل عضو کردن علاقه‌مندان، عناوین مختلفی را برای امانت در اختیار گروه‌های مختلف سنی قرار می‌دهم و در مراجعات بعدی با پس گرفتن آنها، عناوین جدید و مورد درخواست آنها را در اختیارشان می‌گذارم.

کتابدار کتابخانه عمومی حاجیان رانکوه با تأکید بر لزوم به روز یودن یک کتابدار، یادآور شد: به عنوان یک کتابدار همیشه تازه‌های نشر و کتاب‌های جدید را رصد می‌کنم، برنامه‌های مرتبط با کتاب در تلویزیون را به دقت نگاه می‌کنم و نکات مهمش را در کارم استفاده می‌کنم؛ در تمام نمایشگاه‌های کتاب استانی و کشوری حضور پیدا می‌کنم و ارتباطم با این فضا را هرگز قطع نمی‌کنم و البته تمام تلاشم را برای تهیه عناوین مورد علاقه و درخواست اعضاء به کار می‌بندم.

پیل‌بالا با اشاره به جذابیت‌های فراوان حرفه کتابداری، بیان کرد: کار در کتابخانه برای من همیشه لذت‌بخش است. فرقی نمی‌کند مشغول قدم زدن در لابه‌لای قفسه کتاب‌ها باشم یا در مقابل سیستم ثبت کتاب‌ها نشسته باشم؛ سرتاسر محوطه کتابخانه با تمام بخش‌ها و اتمسفر نایابش محدوده‌ای گرانبها با نام «کتابخانه» است؛ جزیره‌ای‌ سرسبز از اندیشه و مالامال از آگاهی.

وی اضافه کرد: همانقدر که سعی می‌کنم در امانت و ثبت کتاب کوشا باشم و با هیجانی زایدالوصف برنامه‌های متنوع و کاربردی برای مراجعین کتابخانه تدوین کنیم؛ در اعمال نظافت و برقراری نظم در کتابخانه نیز کم نمی‌گذارم. به عنوان مثال نبود نیروی خدماتی ثابت در کتابخانه هرگز باعث نمی‌شود تا خودمان آستین‌ها را بالا نزنیم و کتابخانه را مثل خانه خویش ندانیم و در نظافت و نظمش نکوشیم. اتفاقاً چیدمان کتاب‌ها با رعایت استاندارها، نصب پوسترهای و استفاده از طرح‌ها و زنگ‌آمیزی‌های مناسب به خصوص در بخش کودک و نوجوان یکی از مهم‌ترین نکات در ایجاد میل و رغبت برای حضور دوباره آنها در کتابخانه است.

پیل‌بالا در پایان با اشاره به یکی از خاطرات شیرین و ارزشمند دوران کاری‌اش به عنوان کتابدار، گفت: ماجرا به روزی باز می‌گردد که مادری برای بازگرداندن کتابی که فرزندش مدت‌ها قبل‌تر از کتابخانه به امانت گرفته بود نزد من آمد. پس از پرداخت جریمه دیرکرد و عذرخواهی وقتی قصد ثبت اطلاعات در سیستم را داشتم با شنیدن نام این مادر ناگهان به گذشته‌ام بازگشتم. وقتی با دقت به او نگاه کردم متوجه شدم او همان معلم کلاس دوم و سوم ابتدایی‌ام است که پس از سالها یکبار دیگر موفق به دیدارش شده‌ام. در این دیدار ناگهانی و غافلگیرکننده؛ کتابخانه میعادگاهی برای دیدار با یکی از تأثیرگذارترین معلمان سالهای نخست تحصیل من شد تا هرگز از یاد نبرم که «کتاب و کتابخانه» بار دیگر ما را در مقابل هم قرار داد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 0 =