پنجشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۰

مسئول کتابخانه عمومی علامه دهخدا تهران:

شکل‌گیری عادات مثبت در کودکی ضامن ساخت زندگی موفق است

كتابخانه علامه دهخدا- عكس اصلي - کراپ‌شده

مریم امید خدا، مسئول کتابخانه عمومی علامه دهخدا تهران گفت: خمیرمایه آدمی در کودکی شکل می گیرد، بنابراین صرف وقت و هزینه برای شکل گیری عادات مثبت در کودکی، ضامن ساخت یک زندگی موفق برای فرد و جامعه است.

مریم امید خدا، مسئول کتابخانه عمومی علامه دهخدا تهران در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در معرفی کتابخانه محل خدمت خود گفت: کتابخانه عمومی دهخدا واقع در پارک ارکیده در شمال شهر تهران (منطقه ۴) قرار دارد و دسترسی به آن از طریق مترو (ایستگاه هروی) به سادگی امکان پذیر است. این کتابخانه در سال ۱۳۸۱ تأسیس و در سال ۱۳۹۲ مجددا بازسازی شده است. حدود ۴ هزار نفر عضو کتابخانه عمومی دهخدا هستند که بیش از نیمی از این جمعیت را کودکان، نوجوانان و جوانان تشکیل می دهند.

وی اظهار داشت: ۱۴ سال است که در کسوت کتابدار خدمت می کنم و از سال ۱۳۸۹ فعالیت های خود را بر حوزه کودک و نوجوان متمرکز کردم. در واقع به اعتقاد من نسل ما نسل کتابخوانی نیست و متأسفانه به کتاب نخوانی عادت کرده ایم و وقتی عادتی در فرد نهادینه شود، تغییر آن ممکن، اما بسیار دشوار خواهد بود. حال آنکه خمیرمایه آدمی در کودکی شکل می گیرد، بنابراین صرف وقت و هزینه برای شکل گیری عادات مثبت در کودکی، ضامن ساخت یک زندگی موفق برای کودک و نیز برای آینده جامعه است. نکته مهم این است که کودک را نباید در میانه راه رها کرد؛ کودکانی هستند که از ۳ و یا ۴ سالگی به کتابخانه می آمدند و امروز که در آستانه نوجوانی هستند، ما آنها را به عنوان اعضای پیشکسوت کتابخانه در تمامی برنامه ها دعوت می کنیم. با این کار دوستی با کتاب و کتابخانه در کودک شکل گرفته و تثبیت می شود. 

امید خدا اضافه کرد: نکته حائز اهمیت دیگر این است که کودک باید از محیط کتابخانه لذت ببرد. کودک را نمی توان به اجبار کتاب خوان کرد اما قرار گرفتن در محیطی جذاب و انجام فعالیت های کتاب محور در قالبی خلاقانه، اشتیاق او را به خواندن بر می انگیزد. بازی با شخصیت های کتاب، ساخت اوریگامی، برگزاری مسابقاتی با اهدای جوایزی معنوی همچون انتخاب کودک به عنوان سفیر کتابخانه، استفاده از کودکان به عنوان داور در مسابقات، حتی شنیدن نظرات کودکان درباره موضوعات و ... کودک را با لذت کتابخوانی آشنا می کند. کودکان امروز، بسیار باهوش هستند و ترجیح می دهند خود در انجام کار سهیم باشند.

وی ادامه داد: ما نشست های کتابخوان، جمع خوانی و برنامه های کتاب محور را به شیوه ای شیرین و جذاب برای کودکان اجرا می کنیم. چند روز پیش، کتابی را با یکدیگر جمع خوانی می کردیم؛ بچه ها به خواندن بیشتر اصرار داشتند و من برای آنها قانونی گذاشتم که هر کس تا جایی می تواند به خواندن ادامه دهد که واژه ای را غلط تلفظ نکند و این موضوع دقت، تمرکز و علاقه آنها را دوچندان کرد. همچنین در نشست های کتابخوان، پس از معرفی آثار، کودکان حاضر در نشست در خصوص آثار معرفی شده و شیوه معرفی آثار اظهار نظر کرده و با این شیوه، فعالانه در برنامه مشارکت می کنند. در واقع کار با کودک ایجاب می کند که برنامه ها را متناسب با ویژگی های آنها تغییر داده و مطابق سلیقه آنها پیش ببریم.

امیدخدا ادامه داد: در عین حال ما قشر بزرگسال را نیز رها نکردیم. چراکه برای ایجاد عادت به مطالعه در کودک، خانواده نیز باید حامی او باشد. بنابراین ما موظف به جلب همراهی خانواده ها نیز هستیم. برگزاری نشست های کتابخوان، حافظ خوانی، کلاس های مشاوره ویژه بانوان خانه دار و ... بخشی از اقدامات کتابخانه ما در راستای ترغیب بزرگسالان به مطالعه بوده است.

وی در خصوص الزامات کار با کودک گفت: در گام نخست باید اعتماد کودک را جلب کرد؛ باید با او دوست و همراه شد؛ کودکان کتابخانه ما، مرا نه در قالب مادر و نه معلم می بینند؛ آن ها مرا دوست خود می دانند. همچنین لازم است که این ارتباط استمرار داشته باشد در این صورت است که عادت به کتابخوانی و مراجعه به کتابخانه در کودک شکل می گیرد. برای مثال در کتابخانه ما، اگر قرار است با بچه ها روزهای پنج شنبه دور هم جمع شویم و کتاب بخوانیم، چنانچه کاری برایم پیش آید با تک تک آن ها تماس می گیرم و از آن ها می خواهم که ساعت قرارمان را تغییر دهیم و می بینم که این توجه برای کودکان ارزشمند است. در واقع به این ترتیب، کتابخانه به پایگاهی علمی و امن برای کودک تبدیل می شود.

امیدخدا با اشاره به خاطرات سال های خدمت به عنوان یک کتابدار، اظهار داشت: کتابخانه علامه دهخدا در انتهای پارک ارکیده واقع شده است و کاملا مشرف به وسایل بازی کودکان است. پس از اینکه بخش کودک کتابخانه راه اندازی شد، تماشای بچه ها از پنجره کتابخانه، مرا به یافتن راهی برای جذب آنها به کتابخانه واداشت. هر روز نقشه ای می کشیدم. نزدیک به هفته کتاب بود که نمایشگاهی از منابع کتابخانه در کنار وسایل بازی پارک برپا کردم. در حاشیه نمایشگاه مسابقه نقاشی برگزار کردم اما از آنجا که وسایل مورد نیاز همراه بچه ها نبود به آن ها یک هفته فرصت دادم که نقاشی های خود را بر اساس کتاب هایی که می توانند از کتابخانه به امانت بگیرند، ترسیم کنند و تحویل دهند. هفته بعد، هنگام ظهر که به کتابخانه می آمدم، تنها یکی دو کودک در محوطه بازی بودند و کتابخانه مملو از سر و صدای کودکانی بود که با اشتیاق کتاب را به امانت می گرفتند تا از آن نقاشی کنند. از آن به بعد ارتباط کودکان با کتابخانه شکل گرفت و روز به روز قوی تر شد.

وی در خاتمه ضمن تقدیر از تیم مدیریتی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اظهار داشت: من از سال ۸۳ در کتابخانه خدمت کرده ام اما در این دوره فعالیت های فرهنگی به رسمیت شناخته شد و اقدامات اثرگذاری برای برنامه ریزی و توانمندسازی کتابداران در این خصوص صورت گرفت.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 15 =