به گزارش روابط عمومی ادارهکل کتابخانههای عمومی استان مرکزی، همزمان با هفته کتاب، کتابخانههای عمومی استان مرکزی با برگزاری برنامههای متنوع فرهنگی، آموزشی و اجتماعی، جلوهای از نقشآفرینی کتابخانهها در ارتقای فرهنگ مطالعه و تقویت همبستگی اجتماعی را به نمایش گذاشتند.
از نشستهای جمعخوانی آثار ادبی و مذهبی، کارگاههای نویسندگی، شاهنامهخوانی و روانشناسی گرفته تا مسابقات قصهگویی، نقاشی، آموزش زبان اشاره و کارگاههای تخصصی فضای مجازی، این برنامهها با مشارکت فعال کودکان، نوجوانان، مادران، دانشآموزان و گروههای خاص، نشان داد که کتابخانههای عمومی فراتر از یک مرکز امانت کتاب، به پایگاهی پویا برای یادگیری، خلاقیت و همدلی اجتماعی بدل شدهاند.
همزمان با ایام فاطمیه، کتابخانه عمومی شهدای شهر قورچیباشی میزبان برنامه جمعخوانی کتاب ویژه اعضای نوجوان کتابخانه بود.
در این نشست، کتاب «زنان سپیدپوش» بازنوشته مرتضی دانشمند که شامل چهارده حکایت از زندگانی حضرت فاطمه زهرا(س) است، محور گفتوگو و خوانش گروهی قرار گرفت.

به مناسبت هفته کتاب، کتابخانه عمومی استاد دهگان شهر اراک میزبان دانشآموزان دبیرستان دخترانه سماء بود.
در ابتدای بازدید، دانشآموزان با بخشهای مختلف کتابخانه آشنا شدند و توضیحاتی درباره خدمات، منابع و شرایط عضویت دریافت کردند. در ادامه شهناز میرزاخانی، کتابدار کتابخانه کتاب «زیبا صدایم کن» نوشته فرهاد حسنزاده را برای دانشآموزان معرفی کرد و سپس با همکاری جمعی از آنان، نمایشنامه «سوءتفاهم» اثر آلبر کامو به اجرا درآمد.


در آستانه هفته کتاب، اعضای باشگاه کتابخوانی کتابخانه عمومی عباس اقبال آشتیانی در نشستی صمیمی گرد هم آمدند تا از تجربههای مطالعاتی خود سخن بگویند.
در این برنامه بانوان شهر آشتیان آخرین کتابی را که مطالعه کرده بودند به شرکتکنندگان معرفی کرده و از احساس خود نسبت به محتوای آن گفتند.

چهارمین جلسه از دوره آموزشی شاهنامهخوانی با مربیگری سودابه بهرامی و با حضور کودکان شهر مأمونیه در کتابخانه عمومی امام علی(ع) برگزار شد.
در این نشست، کودکان با شور و علاقه به خوانش بخشهایی از شاهنامه فردوسی پرداختند و با مفاهیم حماسی و شخصیتهای اسطورهای آن آشنا شدند.

به مناسبت هفته کتاب، کتابخانه عمومی اشراق شهر دلیجان میزبان برنامهای ویژه در قالب سلسله نشستهای مادر و کودک با عنوان «از آغوش تا آگاهی» بود.
در این نشست، ۱۴۰ مادر و کودک پیشدبستانی آموزشگاه معراج حضور یافتند و در فضایی آموزشی به تجربهای مشترک پرداختند. در این کارگاه لیلا طالبی، روانشناس و مشاور، با ارائه مباحثی کاربردی به بررسی موضوع تأثیر ذهن محدود مادران بر خلاقیت کودکان پرداخت و با طرح مثالهای عملی و تمرینهای گروهی، اهمیت نگرش مثبت مادران در پرورش استعدادهای کودکان را مورد تأکید قرار داد.



به مناسبت هفته کتاب، کتابخانه عمومی ولایت میزبان برنامه کتابخوانی با حضور دختران نوجوان شهر فرمهین شد.
در این برنامه، کتاب «چراغ مطالعه» برای حاضران خوانده شد و همزمان، فعالیتی خلاقانه در قالب ساخت ماکت چراغ مطالعه توسط شرکتکنندگان به اجرا درآمد.


به مناسبت هفته کتاب، کتابخانه عمومی حضرت زهرا(س) شهر مهاجران، میزبان مسابقهای فرهنگی با محوریت قصهگویی بود.
در این برنامه، دانشآموزان ضمن شرکت در مسابقه، مهارتهای قصهگویی را فرا گرفتند و پس از اجرای قصه، زمانی نیز به مطالعه آزاد کتاب اختصاص یافت تا کودکان در فضایی آرام با کتابها انس بگیرند.

کتابخانه عمومی فاضلین نراقی، کارگاه «سپر سایبری: آموزش مهارتهای لازم برای مواجهه ایمن با فضای مجازی» را در آموزشگاه دخترانه معصومی شهر نراق برگزار کرد.
در این برنامه داود عارفنژاد، فرمانده حوزه بسیج المهدی(عج) به تدریس و ارائه آموزشهای کاربردی در زمینه امنیت فضای مجازی پرداخت. همچنین اکرم مهرادفر، مسئول کتابخانه عمومی فاضلین نراقی، کتاب «مهشکن» شامل مجموعهای از داستانهای کوتاه پیرامون فضای مجازی را برای شرکتکنندگان معرفی کرد.


به مناسبت هفته کتاب، کتابخانه عمومی شهدای روستای معصومیه، میزبان دو برنامه فرهنگی و آموزشی ویژه کودکان و نوجوانان بود.
در نخستین برنامه، مسابقه نقاشی با موضوع «کتاب و مطالعه» برگزار شد که شرکتکنندگان نقاشیهای خود را در منزل آماده کرده و به کتابخانه تحویل دادند. در برنامه دیگری، دانشآموزان در منزل چند کتاب مطالعه کرده و برداشتها و یادداشتهای خود را درباره هر کتاب آماده نمودند. سپس با خلاقیت خود، کتابی جدید نوشته و برای مسئول کتابخانه ارسال کردند.


همزمان با هفته کتاب و با همکاری کتابخانه عمومی دکتر مهین حصیبی، کلاس آموزشی زبان اشاره در انجمن حمایت از ناشنوایان و کمشنوایان شهر اراک برگزار شد.
این جلسه با حضور کزازی، رییس انجمن و شکری، کارشناس ارشد روانشناسی و مشاوره همراه بود و در جریان برنامه، علاوه بر آموزش مقدماتی زبان اشاره، تست شناسایی فردی نیز از اعضای ناشنوا و کمشنوا انجام شد تا سطح توانمندی و نیازهای آموزشی آنان بهتر مورد ارزیابی قرار گیرد.



ارسال نظر