دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷

با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام؛

کارگاه آموزشی «مبانی شعر و نقد ادبی معاصر» در کتابخانه مرکزی ایلام برگزار شد

كارگاه آموزشي نقد ادبي- ايلام - کراپ‌شده

کارگاه آموزشی «مبانی شعر و روش های مرسوم نقد ادبی معاصر» با همکاری کتابخانه مرکزی ایلام، انجمن شعر سازمان بسیج هنرمندان استان ایلام و انجمن شعر هوای دیگری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان ایلام، کارگاه آموزشی «مبانی شعر و روش های مرسوم نقد ادبی معاصر» با همکاری کتابخانه مرکزی ایلام، انجمن شعر سازمان بسیج هنرمندان استان ایلام و انجمن شعر هوای دیگری و با حضور جمعی از شاعران و ادب دوستان، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان و همچنین عباس صیدی و یوسف رستمی، به عنوان اساتید این دوره در بخش مرجع کتابخانه مرکزی ایلام، برگزار شد.

عباس صیدی، شاعر و استاد دانشگاه در این کارگاه آموزشی، ضمن بررسی وضعیت نقد ادبی در دوره معاصر و جایگاه آن در استان ایلام، گفت: زایش شعر شاعران و نقد و بررسی آن، دو مقوله مهم در ادبیات امروز است که برخلاف گذشته این دو کنار هم و هم راستا در حرکت هستند و وابستگی عمیقی بین آن ها برقرار است. این مهم از رهگذر زایش و عبور شعر معاصر از کنار آثار بزرگان ادبیات و استقلال آن ها در خلق آثار نو محقق شده است.

وی بیان کرد: نقد ادبی برخلاف قرون اولیه شکل گیری شعر فارسی که بیشتر مقوله ای ذوقی بود، امروز شکل علمی و نظام مندی به خود گرفته و موجب شکل گیری مکاتب متعدد در این زمینه شده است که علاوه بر ریشه علمی آن، از حیات فرهنگی جامعه به صورت غیر مستقیم تاثیر پذیرفته است.

این ناقد ادبی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: در کنار رویکرد ساختارگرایی در نقد، مقوله معناگرایی اهمیت بسیاری یافته و از این رهگذر است که به والاگرایی در شعر می رسیم که اوج لذت شعر و حیات برتر را برای خواننده به ارمغان می آورد.

صیدی در ادامه به معیار های مورد نظر مکاتب نقد ادبی پرداخت و گفت: دوری از سطحی گرایی در شعر، جستجوی تضادها که در پی برکشیدن تناقضات شعر با زندگی مردم و پدیده های حیات زیستی است، بررسی تنش های درونی اشعار و تناسب آن ها با روحیه شاعر، بررسی درون مایه های عام و خاص، بیان احساسات، سطوح ارتباط گیری شاعر با مخاطب، تحلیل ادبی و زبانی، جنبه های موسیقایی شعر که زمینه اخذ پیام است و جنبه های دستور زبان، از مهم ترین معیارهایی هستند که به جهت دهی مکاتب مختلف نقد در شعر کمک کرده اند.

در ادامه مباحث مطرح شده در این کارگاه، یوسف رستمی، شاعر و فعال فرهنگی، گفت: هدف از برگزاری این جلسات آموزشی، تعیین چارچوب معینی برای نقد ادبی است که از سیلقه گرایی به عنوان بزرگ ترین خطری که در کمین ادبیات است، جلوگیری می کند.

وی احراز شرایط ناقد ادبی به ویژه در نقد شعر را لازمه وی دانست و گفت: سابقه شعر گویی و حس شاعرانه داشتن، مطالعات پژوهشی عمیق و آشنایی با مفاهیم و اصول شعر، شناخت مکاتب و سبک ها و انواع نقد، ارشاد گر بودن لحن منتقد و همچنین تخصص لازم در زمینه یک گونه خاص شعری، شرایطی هستند که هر ناقد باید تبحر لازم در آن ها را به دست آورد.

صیدی بخش دیگری از سخنان خود را به اصول حاکم بر نقد شعر سپید اختصاص داد و گفت: اولین شرط لازم در این مورد، شناخت تفاوت شعر سپید با نثر است که ناشی از سه عنصر ضروری زبان، موسیقی و تصویر است.

این شاعر و فعال فرهنگی با اشاره به ویژگی های شعر سپید، بیان کرد: این نوع شعر اصولی دارد که در نقد باید مورد توجه قرار گیرد. از جمله این اصول، تقطیع پلکانی است که باید هدفمند باشد؛ ارتباط عمودی بین بندها، اصلی است که باید به صورت منطقی شکل بگیرد. همچنین کارکردهای ارتباطی که شامل فرایند درست انتقال پیام از طریق کلید واژه ها است، باید مورد توجه قرار گیرد. مورد دیگر که اهمیت زیادی دارد، بحث دانای کل است که در شعر سنتی شاعر در نقش آن ظاهر می شود اما در شعر سپید موضوعیت ندارد و باعث می شود مخاطب بنا به درک خود به تاویل و تفسیر بپردازد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
6 + 5 =