سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹

مدیرکل برنامه ریزی نهاد مطرح کرد؛

استانداردسازی با رویکرد اجتماعی کردن کتابخانه های عمومی

کمیسیون فنی استاندارد خدمات کتابخانه عمومی به کودکان و نوجوانان (3).jpg

مدیرکل برنامه ریزی نهاد در نخستین جلسه کمیسیون فنی استاندارد خدمات کتابخانه عمومی به کودکان و نوجوانان، رویکرد حاکم بر استانداردسازی در نهاد را اجتماعی کردن کتابخانه های عمومی دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، نخستین جلسه کمیسیون فنی «استاندارد خدمات کتابخانه عمومی به کودکان و نوجوانان» با حضور ناهید جباری، به نمایندگی از شورای کتاب کودک و خانه کتابدار؛ علی یاوری، به نمایندگی از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ احسان عسگری، به نمایندگی از شبکه کودک(شبکه پویا و نهال)؛ جاوید مقدمی، به نمایندگی از انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی ایران؛ پریسا پاسیار، به نمایندگی از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران؛ اسماعیل دهکردی، به نمایندگی از اداره کل کتابخانه های عمومی استان چهارمحال و بختیاری؛ محمد اسلامی نژاد، به نمایندگی از اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس؛ محمد حاجی میرزایی، به نمایندگی از بنیاد بازی های رایانه ای؛ سارا بابایی، به نمایندگی از انجمن حمایت از حقوق کودکان؛ کاظم طلایی، به نمایندگی از انجمن ناشران کودک و نوجوان؛ مینا حدادیان، به نمایندگی از انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ مجتبی مهدی، به نمایندگی از کانون تئاتر کودک و نوجوان؛ نورالدین محمودی به نمایندگی از بنیاد فبک (فلسفه برای کودک)؛ علیرضا احمدیان، به نمایندگی از  انجمن مطالعات کودکان پیش از دبستان؛ سیامک محبوب، مدیرکل برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ فاطمه پازوکی، رئیس گروه تدوین استانداردهای نهاد؛ مریم حسن زاده، کارشناس مسئول تدوین استانداردها و فرزانه پارسا، مشاور معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد، صبح امروز (۱۸ اسفندماه) در سالن جلسات ساختمان شماره یک نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار شد.

در ابتدای این نشست سیامک محبوب، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه های عمومی کشور ضمن خیرمقدم به حاضران، در معرفی نهاد اظهار داشت: نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سال ۱۳۸۲ به عنوان متولی کتابخانه های عمومی در سراسر کشور شناخته شد و موظف است ابزار لازم برای کار کتابخانه های عمومی را تولید و در اختیار این مراکز قرار دهد. طبیعتا در کنار نهاد، سازمان های دیگری همچون شهرداری ها، مساجد و ... در حوزه کتابخانه های عمومی فعال هستند، اما نهاد با رسالت سیاستگذاری، مجموعه ای از ابزارها از جمله استانداردها را نیز فراهم می کند. یکی از مهم ترین اقدامات انجام شده در حوزه استانداردنویسی، تدوین طرح استاندارد کتابخانه های عمومی ایران با همکاری انجمن کتابداری ایران بوده است. این طرح شامل ۷ استاندارد خدمات اطلاعاتی، خدمات مشتریان، روابط عمومی و بازاریابی، کارکنان کتابخانه عمومی، مجموعه کتابخانه عمومی و ساعت کاری است. در این طرح، حداقل ها و انتظارات برای اداره کتابخانه های عمومی بیان شده است. این استاندارد با رویکرد اجتماعی کردن کتابخانه ها تدوین شد. طبیعتا برای اجتماعی کردن کتابخانه ها باید ابزار مناسب را نیز در اختیار داشته باشیم؛ اجتماعی کردن کتابخانه ها در تقابل با برداشت عام از کتابخانه های عمومی است؛ وقتی از کتابخانه عمومی صحبت می کنیم، تصویری که عموما به ذهن متبادر می شود، مکانی مملو از کتاب است که در آن می توانیم کتاب امانت بگیریم و از سالن مطالعه استفاده کنیم؛ این برداشت عام از کتابخانه های عمومی باید تغییر کند در غیر این‌صورت کتابخانه ها از بین خواهند رفت؛ بر این اساس بحث اجتماعی کردن کتابخانه های عمومی از طریق ارائه خدمات مورد توجه قرار گرفت. ارسال اسباب بازی به کتابخانه های عمومی،‌ اجرای قصه گویی، نمایشنامه خوانی، پخش فیلم و انیمیشن در کتابخانه ها، برگزاری کلاس های مشاوره فردی و گروهی در کتابخانه ها و نیزتصمیم گیری در خصوص ورود بازی های رایانه ای و اجرای تئاتر و نمایش در کتابخانه های عمومی از جمله فعالیت هایی است که در راستای اجتماعی کردن کتابخانه ها انجام شده است.

محبوب اظهار داشت: حوزه کودک و نوجوان به طور خاص مورد توجه نهاد کتابخانه های عمومی است و تقریبا در تمامی کتابخانه های این مجموعه، بخش کودک و نوجوان به طور نسبی فعال است؛ امروز برای تعریف و سنجش فعالیت های بخش کودک کتابخانه ها نیاز به ابزار و استانداردهایی داریم که امید است با کمک شما صاحب نظران این استانداردها را تعیین کنیم.

در ادامه این نشست مریم حسن زاده، کارشناس مسئول تدوین استانداردها به بیان رویه ها و ملزومات تدوین استاندارد خدمات کتابخانه های عمومی به کودکان و نوجوانان پرداخت و گفت: همگام با اقدامات بین المللی در زمینه تدوین استانداردهای فنی و صنعتی، در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی نیز فعالیت های متعددی،‌ غالبا از سوی سازمان بین‌المللی استاندارد (ایزو) و فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری (ایفلا) انجام شده است. در زمینه استانداردسازی، کمیته های مختلفی در سازمان بین‌المللی استاندارد وجود دارد که کمیته مربوط به کتابداری Technical Community (TC/۴۶) است؛ نهاد کتابخانه های عمومی کشور در تدوین استانداردهایی در زمینه فضای کتابخانه های عمومی و امانت بین کتابخانه ای، همکاری هایی با سازمان ایزو داشته است، اما از آنجا که در استانداردهای ایزو ملاحظات کشورها به طور دقیق در نظر گرفته نشده و فاقد انعطاف لازم است، نهاد به سمت همکاری با ایفلا گرایش پیدا کرد. فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری (ایفلا) در سال ۱۹۲۷ تأسیس شد و از آن زمان تاکنون تدوین استاندارد در زمینه های مختلف کتابداری و اطلاع رسانی را در دستور کار خود قرار داده است. تاکنون ۵۰ استاندارد در حوزه کتابداری و کتابخانه ها از سوی این فدراسیون تدوین و از حدود ۴ سال پیش، ایفلا به عنوان مرجع رسمی تدوین استانداردهای حوزه کتابداری شناخته و پذیرفته شده است.

وی ادامه داد: نهاد کتابخانه های عمومی بیشتر استانداردهای ایفلا را ترجمه و مورد استفاده قرار می دهد. آخرین ویرایش استاندارد ایفلا در زمینه خدمات کتابخانه های عمومی به کودکان و نوجوانان، در سال ۲۰۱۸ تدوین شد و ما نیز در اداره استاندارد نهاد، ترجمه این استاندارد را آغاز کرده ایم. با اهتمام به لزوم توجه به الزامات هر کشور در تدوین استانداردهای بین المللی، ایده تشکیل کارگروهی متشکل از سازمان ها و انجمن های فعال در حوزه کودک، با هدف توجه به تمامی ابعاد موضوع شکل گرفت و به این ترتیب امروز در نخستین جلسه کمیسیون فنی  تدوین استاندارد، میزبان صاحب نظران این حوزه هستیم.

وی تصریح کرد: متن انگلیسی استاندارد در بین حاضران توزیع شده و ترجمه اثر نیز در ۴ بخش در اختیار صاحب نظران قرار می گیرد. در مرحله بعد،‌ با پیشنهادات ارائه شده از سوی اعضا، کار ویرایش و تکمیل پیوست ها برای بومی سازی استاندارد انجام خواهد شد. در دومین جلسه کمیسیون فنی، نسخه نهایی استاندارد بررسی و نهایتا برای ملی شدن، به سازمان استاندارد ارسال می شود.

در ادامه فاطمه پازوکی،‌ رئیس گروه تدوین استانداردهای نهاد به ارائه توضیحاتی تکمیلی در خصوص تدوین این استاندارد پرداخت و گفت: برای تدوین این استاندارد، با تعریف پیوست هایی جنبه های بومی منعکس خواهد شد؛ بنابراین نخستین گام در تدوین استاندارد این است که هر یک از افراد به عنوان نمایندگان سازمان ها و انجمن ها هرگونه مدرک، سند بالادستی، قوانین و دستورالعمل های مورد استفاده خود را، در اختیار ما قرار دهند؛ با گردآوری این اسناد و تطبیق آن با استاندارد، به دنبال این هستیم که بین این استاندارد و سایر قوانین و دستورالعمل ها مغایرتی وجود نداشته باشد.

وی تصریح کرد: هدف نخست از تدوین این استاندارد، تعریف ساختاری برای فعالیت کتابخانه های عمومی در حوزه کودک و نوجوان و تلاش برای بهبود این فعالیت ها در ساختار تعریف شده است. همچنین برقراری ارتباط بین گروه های فعال در حوزه کودک و نوجوان، هدف ثانویه تدوین این استاندارد است.

در ادامه این جلسه نمایندگان شورای کتاب کودک، خانه کتابدار، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شبکه کودک(شبکه پویا و نهال)،‌ انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی ایران، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، اداره کل کتابخانه های عمومی استان چهارمحال و بختیاری؛ اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس، بنیاد بازی های رایانه ای، انجمن حمایت از حقوق کودکان، انجمن ناشران کودک و نوجوان، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کانون تئاتر کودک و نوجوان، بنیاد فبک (فلسفه برای کودک)، انجمن مطالعات کودکان پیش از دبستان هر یک ضمن معرفی خود و سازمان متبوع، به بیان پیشینه ای از فعالیت سازمان مربوطه در حوزه کتابخوانی و کتابخانه های عمومی پرداختند و در ادامه دیدگاه ها و پیشنهادات خود در زمینه تدوین استاندارد خدمات کتابخانه عمومی به کودکان و نوجوانان را بیان کردند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 0 =