یکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵

به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم؛

کارگاه «کتاب، کودک، اندیشه ورزی» در قم برگزار شد

کارگاه کودک کتاب.jpg

به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم و با همکاری بنیاد تربیتی حیات، کارگاه کتاب، کودک، اندیشه ورزی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، در راستای برگزاری سلسله کارگاه‌های آموزشی نهاد با هدف ارتقای سطح آموزشی کتابداران و همچنین یادگیری مهارت ‌های لازم، ۲۵ نفر از کتابداران فعال در حوزه کودک و نوجوان در کارگاه آموزشی «کتاب، کودک، اندیشه ورزی» شرکت کردند.

در کارگاه آموزش تسهیل گری، فاطمه صدر، مدرس این دوره درباره کار با کودکان و نوجوانان و شیوه های تسهیل گری و آشنایی با قوانین گفتگو مطالبی را بیان کرد. وی بلندنظری، پرهیز از قضاوت عجولانه، خوب شنیدن و تحلیل و بررسی شنیده ها را از ویژگی های تسهیل گری عنوان کرد و گفت: هر ایده ای دارای بازخوردی است که ممکن است مثبت و منفی باشد و در این مورد نباید جبهه گیری کرد.

صدر در ادامه به قوانین گفتگو در تسهیل گری اشاره کرد و افزود: روابط باید محترمانه باشد و بهتر است که از زبان بدن استفاده شود.

وی گفت: تسهیل گری به ما آموزش می دهد که گفتگو باید هدفمند و با روحیات و خلقیات فرد سازگار باشد. توجه به ویژگی ها و قوانین تسهیل گری به ما در برقراری ارتباط با کودکان و نوجوانان و افراد دیگر کمک شایانی می کند.

کارگاه مهارت های فکری در قصه خوانی

زهرا امی، مدرس این کارگاه، به نقش آموزش و پرورش مهارت های تفکر و اندیشه ورزی در کودکان با استفاده از داستان های مختلف به ویژه کتاب هایی که مورد علاقه کودکان است، اشاره کرد و گفت: اطلاع از علاقمندی کودک منوط به شیوه ارتباط گیری درست بین کتابدار و کودک است.

امی سپس به مراحل تفکر شش گانه اشاره کرد و افزود: این مراحل شامل یادآوری، درک مفاهیم، تحلیل و نقد، ارزیابی و خلق سوژه های جدید است و هدف ما از فرایند سه تفکر اولیه، تقویت مهارت های فکری در قصه خوانی و پیام داستان است و تحلیل، نقد و خلق و ارزیابی داستان ها درباره مفاهیم، هستی شناسی و برداشت های مختلف از احساسات،  شامل فرایند تفکر عمیق و حرفه ای است.

کارگاه مخاطب شناسی و شخصیت پردازی کودک

حجت الاسلام والمسلمین صادقی، مدرس این کارگاه به تعریف واژه شخصیت و انواع شخصیت ها به لحاظ سنی، جنسیتی و ویژگی مزاج ها پرداخت و گفت: افراد دارای تیپ های ۱۶ گانه هستند که هر کدام با دیگری متفاوت است. وی سپس سیر رشد انسان پیش از تولد تا مرگ را که شامل ۲۱ مرحله بر اساس احادیث و روایت است، تشریح کرد.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی در ادامه به قصه گویی و شعرخوانی برای کودک از دوران بارداری اشاره کرد و افزود: این روش خواندن در رشد شخصیت نوزاد و تربیت کودک اثر گذار است و این تاثیر در بزرگسالی نمود پیدا می کند و در ۲۱ سالگی به تکامل و نقطه اوج خود می رسد.

وی گفت: بیش از ۲۱۰ تفاوت جنسیتی بین زن و مرد وجود دارد که با شناخت و درک آنها و همچنین انجام تمرین های پی در پی بسیاری از مشکلات پیش رو حل می شود.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی افزود: زمانی که با کودک روبرو می شویم نباید از موضع بالا به کودک نگاه کنیم بلکه باید در کنار او باشیم و کودکان را با یکدیگر قیاس نکنیم؛ چراکه هر کودک دارای شخصیت متفاوتی است و به همان شکل باید آنان را بپذیریم.

وی استفاده از زبان بدن را در ایجاد فضایی دوستانه و به دور از استرس تاثیرگذار دانست و در پایان گفت: در کارگاه ها و محیط های آموزشی ویژه کودک و نوجوان بهتر است میزها و صندلی ها به صورت دایره ای چینش شود. این نوع چینش باعث ایجاد همراهی و همدلی و اعتماد به نفس در کودکان می شود.  

کارگاه کتابداری فرصتی برای تربیت

در این کارگاه، رقیه فاضل، استاد دانشگاه بیان کرد: کتابداری، حرفه ای گران بها و ارزشمند است که نقش آن مربیگری برای مخاطب است و انجام مشاوره از فعالیت های مهم کتابداران برای هدایت مراجعه کنندگان به کتاب های مورد نظر محسوب می شود.  

وی در پایان گفت: نکته مهم تر، شناخت هدف و موقعیت و جایگاه کتابداران است که مشاوران امین باید به آن آگاه باشند. چرا که کتابداری فرصتی برای تربیت نسل ها است.

فاضل بیان کرد: کتابخوانی و تشویق به مطالعه به همراه تحلیل محتوای آن از ویژگی های مطلوب انسانی در حوزه نظام تعلیم و تربیت است.

در پایان کتابداران دیدگاه ها، طرح های خلاقانه و تجربه های خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند و درباره آن بحث و گفتگو کردند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 5 =