منیژه رحیمیان، مسئول کتابخانه شهید صدوقی فرادنبه در گفتگو با روابط عمومی اداره کل کتابخانههای عمومی چهارمحال و بختیاری طرح «باهم بخوانیم» را تدبیری پویا در تشویق کودکان به مطالعه و به چالش کشیدن فعالیتهای ذهنی آنان دانست و گفت: این طرح میتواند استعداد و توانایی کودکان را شکوفا کند. درواقع این طرح به لحاظ روحی و روانی روی کودکان بسیار تأثیرگذار بوده است؛ با مطالعه کتابهای داستانی، کودک خود را بهجای شخصیتها یا قهرمان قصه میگذارد؛ ادامهدهنده داستان میشود و در تخیل خود در داستان ایفای نقش میکند؛ علاوه بر این با اجرای این طرح اعتمادبهنفس کودک برای اظهارنظر در جمع افزایش مییابد.
وی افزود: این طرح در سه قالب «بلند خوانی»، «جمع خوانی» و «تکخوانی» اجرا میشود؛ در روش «تکخوانی» رقابت بین کودکان زیاد است، چراکه میخواهند هر هشت کتاب تکخوانی را زودتر مطالعه و ایدههای شخصی خود را بیان کنند؛ در «جمع خوانی» نیز کودکان کتابی را مطالعه میکنند و اگر کسی اطلاعات بیشتری از موضوع موردنظر دارد به اشتراک میگذارد؛ نکته قابلتوجه در بین این سه قالب این است که «بلند خوانی» بیش از دو قالب دیگر مورد استقبال کودکان قرار گرفته، زیرا در این حالت هر عضو یک کتاب در اختیار دارد و زمانی که در جمع دوستان خود بخشی از کتاب را میخواند خود را به رعایت اصول درستخوانی ملزم میکند.
مسئول کتابخانه شهید صدوقی فرادنبه با اشاره به دغدغه کودکان برای اتمام این طرح گفت: کودکان شرکتکننده، همواره پیگیر تداوم اجرای طرح و سایر اعضا در صف انتظار برای مشارکت در دورههای آتی این طرح هستند.
رحیمیان اذعان داشت: تداوم این طرح، تأثیر مثبت و مطلوبی بر حضور و عضویت فعال کودکان و نوجوانان به همراه والدین در فضای کتابخانه دارد؛ علاوه بر این مشاهده اشتیاق کودکان، انرژی ما کتابداران را برای ادامه کار مضاعف میکند.
وی با اشاره به خاطرهای از اجرای طرح در کتابخانه شهید صدوقی، بیان کرد: گروه مستندساز اعزامی از سوی واحد روابط عمومی نهاد به همراه جمعی از کارشناسان استان برای تهیه مستند به کتابخانه آمده بودند؛ کودکان شرکتکننده در طرح خوشحال از حضور این گروه با شور و شوق به تمرین سرود «کتابدار» مشغول و والدین آنان نیز شاهد فعالیت فرزندان شان بودند؛ والدین با دیدن اجرای این طرح اصولی و مفید، سایر فرزندان شان را نیز به عضویت کتابخانه درآورده و همان روز ۱۵ نفر به اعضای کتابخانه ما اضافه شد.